Co to jest strategia fundraisingowa?

Czym jest fundraising? Fundraising to pozyskiwanie środków. To zbieranie pieniędzy. W naszej społeczności mówimy, że fundraising to sztuka budowania relacji z Darczyńcami. To pojęcie daje się już oswoić. Ale czym jest strategia fundraisingowa? I najważniejsze – czy ją też da się oswoić?
Straszne słowo na “s”

Co widzisz, kiedy słyszysz słowo “strategia”? Być może przed oczami pojawia się sterta dokumentów zapisanych drobnym maczkiem. Albo przypominają Ci się sceny z wojennych filmów, gdzie w obozie przywódców nad mapą trwa dyskusja o tym, jak pokonać wroga. Strategia bywa mylnie uznawana za osiągalną  jedynie dla wąskiej grupy i wybitnych jednostek. Wydaje nam się, że zainteresowani są nią jedynie dyrektorzy i członkowie zarządu. Zaś przez szeregowych pracowników postrzegana jest jako nic nieznaczący, oderwany od rzeczywistości plan napisany niezrozumiałym językiem, bo życie i tak przyniesie nieprzewidywalne zdarzenia.

Też uważasz, że nad strategiami pracują wyłącznie tęgie głowy? Cóż, jeśli tak myślisz, to z pewnością ulegasz stereotypowi. Strategia nie jest tak straszna, jak ją malują.

Nie trać, zyskuj.

Przygotowanie strategii fundraisingowej czy rozwojowej można w pewnym sensie przyrównać do robienia dużych zakupów. Można zrobić przegląd zapasów, sporządzić listę i na jej podstawie skompletować sprawunki podczas wizyty w supermarkecie. Można też pójść do sklepu i pod wpływem impulsu wkładać do koszyka różne produkty. W czasie których zakupów wydasz więcej pieniędzy? Który sposób zmniejsza ryzyko kupowania niepotrzebnych rzeczy? W której sytuacji zwiększasz szansę na wyrzucenie produktów (i pieniędzy!), które okażą się nieprzydatne?

Tworzenie strategii może wydawać się trudnym wyzwaniem. iektórym nawet może wydawać się stratą czasu. Jednak nie posiadając strategii tracimy więcej, niż kilka tygodni na jej przygotowanie. 

Brak strategii to działanie po omacku. Zapominanie o celach i niezrozumienie priorytetów. Dzięki wyznaczeniu celów strategicznych łatwo przesiewamy pomniejsze projekty i zadania, wybierając te, które faktycznie zgodne są z obranym dla organizacji kierunkiem. 

Posiadanie strategii w organizacji to długofalowa korzyść. Strategie rozwojowe stabilizują działania misyjne, a strategie szczegółowe podnoszą efektywność poszczególnych obszarów.

Strategiczne zbieranie pieniędzy

Stabilizacja finansowa to jeden z kluczowych elementów “być albo nie być” każdej organizacji, nie tylko tej społecznej czy dobroczynnej. Pewność źródeł przychodu pozwala na skupienie się na rzetelnej pracy, zapewnia także ciągłość funkcjonowania. 

Dobry fundraising to fundraising strategiczny. Taki, który w przemyślany uporządkowany sposób zaprasza Darczyńców najpierw do zapoznania się z wielkim celem organizacji, dalej do dołączenia do akcji wspierania dzieła, aż do stałego i regularnego uczestniczenia w finansowaniu misji. 

Choć może czasem wydawać się, że zbiórki pieniędzy są spontaniczne, a kampanie fundraisingowe tworzy się tylko w razie naglącej potrzeby, to naprawdę skuteczne działania są… planowane i przygotowywane. Strategiczne podejście do zbierania pieniędzy oznacza nie tylko planowanie akcji zbiórkowych, ale pozwala na wykorzystanie innych narzędzi w czasie pomiędzy kampaniami w celu utrzymania relacji z Darczyńcami. 

Strategia fundraisingowa to nic innego jak systemowe, wielowątkowe i uporządkowane działania z Darczyńcami. Dzięki strategii fundraisingowej Twoja organizacja ma szansę zrobić więcej przy tym samym nakładzie sił i zasobów. Dlaczego? Bo strategia dzięki swojej długofalowej perspektywie pozwala zobaczyć więcej szans i możliwości. Umożliwia także sukcesywny rozkład energii (i entuzjazmu) pomiędzy kolejnymi etapami.

Jak zabrać się za tworzenie strategii?

Do tworzenia strategii trzeba dojrzeć. Sam proces strategiczny nie powinien powstawać w pośpiechu ani pod presją. W końcu strategia jest jak ciasto na pierogi – po zmieszaniu wszystkich składników i zagnieceniu ich, ciasto musi odpocząć. Podobnie stworzona strategia potrzebuje nieco czasu na to, by mogła zostać po przygotowaniu zaprezentowana, a potem wdrażana. 

Jeśli zastanawiasz się nad stworzeniem strategii fundraisingowej dla Twojej organizacji zapisz się na bezpłatny webiar Jak stworzyć i zrealizować strategię fundraisingową. Sprawdź także tę książkę.

Shopping Cart
SZKOŁA HOJNOŚCI
Przewiń do góry