Jak zepsuć zbiórkę? Antyporadnik zbierania pieniędzy.

Zepsucie zbiórki nie jest wcale takie trudne. Ba! Nie trzeba się specjalnie wysilać, aby popełnić typowe pomyłki. Poznaj 9 błędów w zbieraniu pieniędzy podczas zbiórek i uczyń swój fundraising bardziej efektywnym!

Przypominasz sobie to okrągłe zero, które widniało irytująco długo na Twojej zbiórce? No, może to nie było zero, ale efekty zbiórki Cię nie zadowalały. Brak skuteczności zawsze jest nieprzyjemny. Tym bardziej, gdy w pracę fundraisingową wkładasz dużą część swojego serca. W takich chwilach szukasz odpowiedzi na pytanie “Dlaczego?! Dlaczego ta zbiórka nie idzie?” Być może jeden z poniższych błędów w czasie zbierania pieniędzy przytrafił się także Tobie…

Ale niczym się nie martw! Jesteśmy w tym razem i pokażemy Ci, czego unikać.

Nietrudno o pomyłki

Pomyłki zdarzają się każdemu, zwłaszcza w tak szerokiej dziedzinie, jaką jest fundraising. Zawsze coś może pójść nie tak, dlatego, aby zminimalizować ryzyko, przeczytaj, czego należy unikać.

Antyporada 1: Nie mów, że zbierasz

“Był post o zbiórce i pisaliśmy o tym w zeszłym tygodniu — to przecież wystarczy. Ile razy można powtarzać?!” A, nieprawda! W trakcie trwania zbiórki ważna jest jasna, spójna i regularna komunikacja z Darczyńcami. Istotne jest to gdzie, kiedy i jak zapraszasz odbiorców do zaangażowania się w Twoją akcję. Nie obawiaj się o tym pisać i mówić we wszystkich kanałach komunikacyjnych. Błędem jest przyjmowanie postawy “żebraka”, który czeka z wyciągnięta od świtu ręką, aż ktoś do niego podejdzie.

Antyporada 2: Nie dziękuj za wsparcie

Wpłata to nie przypadkowy prezent! To hojne serce Darczyńcy, który ma z Tobą podobne wartości i ten sam cel — realnie działać w świecie. Dlatego nie traktuj Darczyńców pobieżnie, ale od razu wyraź swoją wdzięczność. Ale uważaj! Musisz to zrobić w odpowiedni sposób i użyć do tego odpowiednich narzędzi.  

I o takich narzędziach usłyszysz na bezpłatnym webinarze “OBSŁUGA DARCZYŃCY PO WPŁACIE“. Podczas tego spotkania online poznasz narzędzia, które pomogą Ci: 

  1. Stworzyć i usprawnić system obsługi Darczyńców w Twojej organizacji – zbudujesz z nimi skuteczny proces, dzięki któremu każda wpłata będzie miała swoją ścieżkę obsługi, a Darczyńcy poczują się docenieni i zaopiekowani.
  2. Uporządkować pracę Twoją i zespołu w zakresie obsługi Darczyńców – te narzędzia pozwolą Ci lepiej organizować i automatyzować kluczowe działania w Twojej organizacji.
  3. Utrzymać kontakt z nowymi i regularnymi Darczyńcami – te narzędzia sprawią, że Twoi Darczyńcy będą chętniej wracać i częściej wspierać Twoją organizację.

Na webinarze dowiesz się także:

Jakie narzędzie będą najlepsze dla Twojej grupy Darczyńców? 

Jak je wykorzystać podczas procesu obsługi w Twojej organizacji?

Oraz jak ulepszyć te narzędzia, z których już korzystasz?

Webinar jest całkowicie darmowy, a dzień po nim, otrzymasz nagranie z dostępem na 24 godziny. 

Nie czekaj. Użyj narzędzi, które pomogą Ci zwiększyć hojność Twoich Darczyńców! 

Antyporada 3: Nie publikuj informacji o stanie zbiórki

“Skoro Darczyńca już wpłacił, to co mu będziemy znowu głowę zawracać.” Jest to założenie, przez które możesz stracić ważnego Sprzymierzeńca. Każdy, kto wspiera Twoje działania, chętnie dowie się, na jakim etapie jest zbiórka. Informowanie Darczyńców o postępach i efektach wzbudza w nich poczucie wpływu na świat, a przede wszystkim kształtuje postawę hojności.

“Jeśli Darczyńca widzi efekt swojego wsparcia, chętniej po raz kolejny aktywnie włączy się w Twoje działania”

Ania Anioł, Fundraising dla ludzi Kościoła

Antyporada 4: Nie pracuj zespołowo

Pomysły innych mogą wydawać się zwariowane, ale wszystkie się liczą. Podczas organizowania zbiórki pieniędzy ważna jest perspektywa innych członków zespołu. A może Cię kusić, aby ją pominąć: nie mam czasu na gadanie z ludźmi, oni się nie znają, wiem lepiej, bo to moja działka. Unikaj tych postaw, aby zapobiec kolejnym błędom w organizowaniu zbiórek. W końcu, co dwie głowy, to nie jedna, a ilość skoncentrowanych na pracy umysłów ma szansę zniwelować błędy!

Antyporada 5: Nie gromadź danych

“Kto by to wszystko gromadził, przeglądał i organizował? Niepotrzebna strata czasu”. Właśnie, że nie! W systemowym fundraisingu praca z danymi może przynosić bardzo dobre efekty i widoczne korzyści. Dzięki nim poznasz charakterystykę swojej grupy Darczyńców oraz zastosujesz lepsze narzędzia komunikacyjne. Dane pokażą Ci, których kanałów używać najczęściej, aby utrzymywać relacje z Darczyńcami. 

Więcej na ten temat opisała dla Ciebie Ania w e-booku Jak zachowują się Darczyńcy?.

Antyporada 6: Zaczynaj od zbiórki, a nie od społeczności

“Po co marnować czas na jakieś relacyjne maile czy posty w social mediach, jak można od razu prosić o pieniądze?!” Ale to właśnie społeczność, która wspiera Twoje działania, ma największą wartość. Dlatego tak ważne jest zbudowanie trwałej więzi pomiędzy Tobą — fundraiserem, organizacją a potencjalnymi Darczyńcami. To jedno z pierwszych zadań, które powinieneś zrobić przed zbiórką! Dzięki tworzeniu relacji zwiększasz szanse pozyskania większej liczby Darczyńców!

Antyporada 7: Kopiuj działania konkurencji podczas zbierania pieniędzy

“Skoro im dali pieniądze, to nam też mogą dać. Zróbmy to, co oni”. Otóż nie! Działania innych nie zawsze są lepszymi rozwiązaniami. Często charakteryzuje ich inna misja i inna grupa Odbiorców. Dlatego nie warto kopiować narzędzi konkurencji z zamysłem, że “oni robią to dobrze”. Dlaczego możesz zrobić to lepiej? Bo znasz swoją społeczność, swoich Darczyńców i łączy Was wspólna misja zmiany świata na lepsze! Dzięki temu Twoja komunikacja będzie dla nich zrozumiała i serdeczna.

Antyporada 8: Używaj tylko jednego narzędzia

Myślisz, że publikacje na Facebooku wystarczą? Lub że newsletter załatwi wszystko? Kiedy zbierasz pieniądze, musisz posiadać różnorodną i uporządkowaną komunikację. Jak to robić? Musisz wybrać narzędzia, które będą pasowały do Twoich celów. Jeżeli zainwestujesz czas w rzetelne przygotowanie briefu komunikacyjnego i  wybór narzędzi, które działają, dotrzesz do różnych grup Darczyńców. Dzięki temu Twoja zbiórka zyska większy zasięg i ma szansę na lepszy i szybszy efekt.

Antyporada 9: Zbieraj tylko na cele statutowe organizacji

Aby oczekiwać wpłat od Darczyńców potrzeba czegoś więcej niż zbiórki na cele statutowe organizacji. Ważne jest, aby u Darczyńców wzbudzić poczucie misji — realnej zmiany w świecie, której mogą być częścią. Dlatego każda zbiórka powinna mieć swój cel, do którego zmierzasz wspólnie z Darczyńcami.

Nie musi tak przecież być

Na szczęście to tylko antyporadnik i Twoje zbiórki wcale nie muszą tak wyglądać. Jak widzisz, przy każdej antyporadzie otrzymujesz dobrą radę, sprawdzoną w praktyce, skuteczną w wielu organizacjach. Skup się na tym, co potrzebne i ważne, a zobaczysz efekt w swoich działaniach.

Co jest w tym najważniejsze?

Zachowaj postawę otwartości na zmianę i regularnie analizuj swoje działania. Efektywność zbiórek nie poprawi się, jeśli stale będziesz tkwić przy swoim zdaniu, albo uważać, że wiesz lepiej. Pamiętaj o opisanych błędach i staraj się ich unikać.

Fundraising to szeroka i różnorodna działalność, w której nietrudno o pomyłki. Mogą się zdarzyć w każdym momencie:

  • w trakcie zbierania pieniędzy,
  • w chwili ustalania celów finansowych,
  • czy w wybieraniu taktyk pozyskiwania nowych Darczyńców.

Książka Fundraising. Jak stworzyć i zrealizować strategię fundraisingową pomoże Ci uporządkować te kwestie. Przeprowadzi Cię od wybrania metody zbierania, przez tworzenie długoterminowych planów, aż po strategię pozyskiwania Darczyńców. Jest praktycznym poradnikiem dla każdego fundraisera.

Czego możesz oczekiwać od jej zawartości?

Buduj skuteczną strategię fundraisingową!

Przewodnik napisany przez Szczepana Kasińskiego pomoże Ci: 

  • odkryć swoje talenty i zastosować je w organizacji,
  • dokonać analizy zasobów oraz wyznaczyć odpowiednie cele, 
  • poznać cztery ścieżki realizacji celów finansowych,
  • zbudować, zrozumieć i przekazać strategię fundraisingową swojemu zespołowi,
  • stworzyć plan działania dostosowany do potrzeb, celów i możliwości Twojej organizacji! 

Przeczytaj go i zacznij skutecznie budować fundraising w Twojej organizacji. 

Shopping Cart
SZKOŁA HOJNOŚCI
Przewiń do góry