Trendy w fundraisingu – czy czeka nas coś nowego?

Nowinki docierają do nas co rusz – a to świat się zmieni, a to czeka nas kolejna rewolucja technologiczna. Czasem nie dajemy wiary takim prognozom, a czasem rzeczywistość zmienia się bez zapowiedzi. Nagle okazuje się, że powrotu do tego, co było kiedyś już nie ma. Czy zmianę w organizacjach pozarządowych przyniosą także nowe trendy w fundraisingu?
Co to jest trend?

Trend to modne i popularne słowo. Powiedzielibyśmy nawet, że jest ono “trendi”. Bywa (z pewnością nieświadomie) nadużywane i zdarza się je wykorzystywać nie do końca adekwatnie do jego znaczenia. Od kilku lat o trendach mówi się dużo. A na przełomie grudnia i stycznia każdego roku wzrasta liczba publikacji na ten temat. Kto z nas nie czytał artykułu, jakie trendy w social media będą królować w następnym roku? Albo takiego, który mówi o trendach w modzie, marketingu, pisarstwie, produkcji żywności, polityce lub ogrodnictwie?

Tymczasem trend to coś odmiennego do chwilowej koncentracji na wąskim zagadnieniu. Trend to – w przeciwieństwie do mody – coś stałego. To utrzymująca się tendencja do jakiegoś zachowania lub systematycznie rozwijające się zjawisko. Trend nie jest nowinką technologiczną, nawet jeśli dotyczy pewnego obszaru, w którym technologia odgrywa kluczową rolę. To raczej coś na tyle obecne w rzeczywistości, że niemal niezauważalne lecz mające na nas ogromny wpływ.

Co mówią trendy XXI wieku?

Już nie tylko naukowcy i badacze przyszłości pochylają się nad trendami. Od kilku lat zainteresowanie tym obszarem możemy zauważyć w dyskusji popularnonaukowej, a nawet popkulturze. Z pewnością znaczenie ma publikowana od 2018 roku mapa trendów. To właśnie z niej wiemy, że zmieniają się wartości społeczne lub że coraz większe znaczenie konsumencie (a i za tym fundraisingowe!) odgrywać będzie pokolenie Silver (czyli osoby w wieku 50+). W świecie, który wydaje się być globalną wioską, to właśnie deglobalizacja i lokalność stają się bardziej istotne. Ciekawe, prawda? Co zrobią z tym organizacje, które działają na rzecz lokalnych społeczności?

Być może zastanawiasz się, dlaczego fundraiser powinien zawracać sobie tym głowę. Do jego zadań należy przecież zbieranie pieniędzy i na tym powinien się skupić. Racja. Jednak skuteczny fundraiser to nie maszyna – to człowiek, który pamięta o tym, że to ludzie dają ludziom.

Jak nauczyć się pracować z trendami w fundraisingu?

Żadna organizacja nie funkcjonuje w osobnym uniwersum. Każda osadzona jest w jakiejś rzeczywistości. Nie jedna powstała w opozycji do tego, jak owa rzeczywistość wygląda i po to, by udoskonalić jakiś jej obszar. Zrozumienie, że nasze szlachetne motywacje związane z prowadzeniem organizacji pozarządowych i społecznych nie wystarczą do tego, by realnie pomagać ludziom i zmieniać świat na lepsze, jest kluczowe. I owszem, chcieć, to móc, to szukać sposobu i możliwości, działać najlepiej, jak umiemy.

Co możesz zrobić, by lepiej odczytywać znaczenie trendów dla działalności Twojej organizacji?

  1. Obserwuj środowisko Twojej organizacji – w końcu nikt inny tak jak Ty nie zna jej lepiej. Rób to świadomie i wyciągaj wnioski. 
  2. Zauważaj zmianę – bo nie wszystko, co “zawsze tak było”, nadal takie jest. Nie ulegaj pokusie, że cały świat się zmienia, a Ty, Twoja organizacja, Twoi Darczyńcy i społeczność pozostajecie niezmienni. 
  3. Wczuj się w Darczyńcę – który żyje w świecie, mierzy się ze swoimi wyzwaniami, styka się z modą. Jak wiedza o aktualnych trendach pomaga Ci lepiej komunikować się z Darczyńcą?
  4. Dostosuj komunikację i metody pozyskiwania nowych Darczyńców do współczesności. Wiesz, jakie wartości i zachowania opisują społeczność – niech będzie to dla Ciebie pomocą, nie przeszkodą.
  5. Wyjdź czasem ze swojej bańki – i przyjmij to, że nie wszyscy są tacy, jak Twoje najbliższe otoczenie. Spojrzenie z dystansu ułatwi Ci rozszerzenie działalności Twojej organizacji.
Jakie trendy w fundraisingu?

W fundraisingu mamy narzędzia fundraisingowe oraz takie techniki, które wspierają ich działanie. Np. narzędziem fundraisingowym jest wysyłanie listów, ale techniką, która podnosi ich skuteczność jest personalizacja komunikatów do Darczyńcy. Skuteczne narzędzie to takie, które jest adekwatne do potrzeb organizacji i jest w zasięgu jej możliwości. Trudno powiedzieć, że skarbony w miejscach publicznych lub street fundraising nie działają, bo nadal wiele organizacji z powodzeniem wykorzystuje te narzędzia. Byłoby zakłamaniem twierdzenie, że w dobie świata digital tradycyjne listy fundraisingowe są przeżytkiem (bo paradoksalnie, to właśnie z uwagi na unikalność tego narzędzia rośnie jego skuteczność).

Nie da się jednak zaprzeczyć, że i fundraising, pozyskiwanie Darczyńców biznesowych i funkcjonowanie organizacji non-profit czekają zmiany. Te najważniejsze dotyczą:

  • zmian technologicznych przepływu pieniędzy, 
  • nowych możliwości informatycznych i technicznych, które wpływają na sposób komunikacji z Darczyńcami,
  • spadku wartości waluty jako jedynego miernika wartości,
  • wzrostu znaczenia kompetencji miękkich, 
  • zmian w wartościach społecznych,
  • zmieniającej się struktury społecznej,
  • rozproszonej struktury danych, tokenów NFT czy wreszcie kryptowalut i ich wykorzystania.

W Armigerze trzymamy rękę na pulsie i śledzimy nowe trendy w fundraisingu na bieżąco. Od wielu miesięcy zbieramy informacje o tym, jak nowe technologie pomagają w zbieraniu pieniędzy na świecie. Przyglądamy się zmieniającemu się społeczeństwu zachodniej i wschodniej części Europy. Chcemy podzielić się z Tobą tą wiedzą i pomóc Ci rozwijać Twoją organizację.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Przyjdź na webinar “Nowe trendy w fundraisingu cz.I”

Zapisz się na darmowy webinar, który 23.08.2022 o godz. 20:00 poprowadzi Szczepan Kasiński.

Webinar ten jest powiązany z nowym narzędziem rozwoju organizacji pozarządowych. Platforma NGOflix wystartuje już niebawem. Śledź nas na Facebook oraz na Instagramie, by nie przegapić informacji o jej uruchomieniu.

Shopping Cart
SZKOŁA HOJNOŚCI
Przewiń do góry