fbpx
506 625 584 wspolpraca@armiger.pl

Co osiągnie NGO na LinkedIn? Era, w której mówiliśmy, że media społecznościowe są czymś, a czymś innym nie – już minęła. Pozostało tylko to, że media społecznościowe służą do budowania społeczności. Jaką społeczność może budować NGO na LinkedIn? I jak to zrobić?

Jak budować społeczność NGO na LinkedIn?

Zacznijmy od tego, że w czasie, kiedy powstaje ten wpis (czyli jesienią 2021 roku) na LinkedIn jest forma profilu, który nazywa się stroną firmową. To takie rozwiązanie powinniśmy wybrać, kiedy tworzymy profil dla naszej organizacji. Będzie to rządziło się takimi samymi zasadami, jak profil osobisty, czyli tu także znajdzie się główny kanał służący do publikacji wpisów, zdjęć i artykułów. Ale strona firmowa rozwiewa dylematy – tu nie publikujesz czegokolwiek, ale to, co dotyczy organizacji. Dajesz też okazję… się znaleźć. Znaleźć i oznaczyć. Zbudować markę. I w dużej mierze do tego służy. Na LinkedIn nie tyle nabijasz obserwujących, co budujesz sieć znajomości i połączeń. 

Dlaczego liderzy NGO powinni mieć swoje profile na LinkedIn?

Wiadomo, że działacze i liderzy są najbardziej zajęci. To sprowadza się czasem do dwóch skrajności – albo nie ma ich konta w mediach społecznościowych w ogóle, albo konto organizacji jest przez nich prowadzone i poniekąd jest już ich osobistym profilem. Koniecznie unikaj tego błędu na LinkedIn. Tu masz okazję podzielić się kulisami – zarządzania, pracy, wyzwań finansowych czy sprawdzianów z innych dziedzin. To właśnie na LinkedIn masz najlepszą okazję do tego, żeby podzielić się perspektywą z jakiej Ty-Lider patrzysz na zjawiska i podejmujesz różne decyzje. Czy nie można robić tego na Facebooku albo na Instagramie? Oczywiście, że można, ale to właśnie na LinkedIn jest najwięcej osób, które – podobnie jak Wy – tworzą jakąś rzeczywistość organizacyjno-zarządzającą. To dzięki temu, że mają podobne doświadczenia, są bardziej wyrozumiali i z empatią przyjmą treści od innych liderów. Z drugiej strony, tu społeczność będzie też bardziej krytyczna: często wprost powie, że popełniasz błąd. To wielka szansa na naukę od bardziej doświadczonych od siebie i rozwój.

Tu jest biznes. Pokaż, że jesteś partnerem!

To nie jest stereotyp. Na LinkedIn są przedsiębiorcy, managerowie wielkich firm, pracownicy korporacji. Tutaj spędzają czas, tutaj w dni robocze zaglądają i publikują rozmaite badania, wnioski, ekspertyzy i komentarze. To świetna okazja, żeby włączyć się do dyskusji, a co najważniejsze – pokazać siebie i działalność swojej organizacji jako partnera do wspólnych projektów. Osoby zajmujące się odpowiedzialnym biznesem i szeroko rozumianą działalnością CSR tu właśnie na LinkedIn mają szansę poznać liderów organizacji – Ciebie! Może to być początek budowania relacji, która zaowocuje współpracą. NGO na LinkedIn ma zatem szansę udowodnić swoją wiarygodność oraz potwierdzić wartości, jakie wyznaje. Te z kolei bywają ważnym, jeśli nie najważniejszym czynnikiem łączącym partnerów. Nasze wielopłaszczyznowe doświadczenia współpracy z biznesem tylko to potwierdzają – zdecydowana większość współprac rozpoczyna się od relacji i znajomości. 

Posłuchaj podcastu o tym, jak współpracować z biznesem

Jakie emocje? 

Istotnym składnikiem wpisów w mediach społecznościowych są emocje. W końcu do tego służą wszystkie portale – do przekazywania naszych emocji w związku z wydarzeniami, sytuacjami i opiniami, z jakimi się stykamy. Na LinkedIn jest dużo miejsca na… dumę i radość. Nie jest prawdą, że to sucha platforma, na której liczą się tylko zmiany stanowisk czy raporty. Tu, jak nigdzie indziej, jest miejsce na dzielenie się emocjami, jakie towarzyszą nam w trakcie działań. Liderzy organizacji mogą opowiadać o procesie, fragmentami przytaczać historie, pokazując to, czego sami się nauczyli i dowiedzieli. Co więcej, taka potrzeba analizy i wyciągania wniosków wymuszona specyfiką portalu, może skutkować pogłębionymi refleksami w samej organizacji. 

Oczywiście, to nie całe bogactwo i nie wszystkie możliwości portalu. Ale zacząć możesz już, teraz, testując i odkrywając kolejne funkcjonalności. NGO na LinkedIn może działać tak samo dobrze, jak na każdej innej platformie mediów społecznościowych. Czy to oznacza, że ta platforma jest dla Ciebie i Twojej organizacji? Odpowiedź na to pytanie znasz tylko Ty i w dużej mierze zależy ona od tego – w jaki sposób realizujesz swój Wielki Cel. My życzymy Ci powodzenia! 

Zobacz także wpis o tym, czego nie robić w mediach społecznościowych: Błędy w mediach społecznościowych…

%d bloggers like this: