Chcesz zacząć zbierać pieniądze dla swojej organizacji i nie wiesz, jak się za to zabrać? Rozpoczęcie fundraisingu może być dla Ciebie trudne, zwłaszcza jeśli nie znasz jego podstaw oraz tego, od czego w ogóle zacząć. Aby ułatwić Ci tę sprawę, stworzyliśmy krótki poradnik, w którym wyjaśniamy Ci krok po kroku jak zacząć fundraising w NGO.
Krok 1: Wyjaśnij swojemu zespołowi, o co chodzi w fundraisingu
Fundraising to sposób działania CAŁEJ organizacji. Wdrożenie fundraisingu wpływa na każdego członka zespołu, dlatego wszyscy muszą go zrozumieć i przyjąć zmiany, które będą wprowadzane. A zmieni się bardzo wiele:
- komunikacja zewnętrzna organizacji (np. w social mediach czy newsletterach),
- planowanie roczne (uwzględnianie kampanii fundraisingowych i działań podtrzymujących relacje z Darczyńcami),
- rozwój i zmiany w zespole (potrzebne będą nowe kompetencje),
- dodatkowe zadania poszczególnych osób (choćby związane z wprowadzeniem fundraisera w działania merytoryczne, o których musi opowiadać Darczyńcom)
- czy wdrożenie nowych narzędzi do pracy (jak CRM czy zmiany na www).
Dlatego nie dziwi to, że w zespole pojawią się także sceptycy.
Jak ich przekonać?
- Opowiedz o fundraisingu, jako o idei, która opiera się nie tylko na zbieraniu pieniędzy, ale przede wszystkim na nawiązywaniu relacji z Darczyńcami, którzy chcą wspierać Waszą organizację.
- Pokaż, że fundraising sprawdził się w innych miejscach — podaj przykłady kampanii, które przygotowane w odpowiedni sposób, przyniosły korzyści.
- Obal błędne przekonania, mówiące o tym, że „fundraising jest za drogi” lub, że to „forma żebrania o pieniądze”. Tak naprawdę fundraising korzysta z wielu darmowych narzędzi, a żebranie od fundraisingu różni się tym, że fundraising wiąże się z postawą wdzięczności i wzajemnej hojności, a nie jest jedynie wyciąganiem ręki po pieniądze.
A jeżeli chcesz poznać więcej błędnych przekonań i sprawdzić, czy właśnie one nie hamują rozwoju Twojej organizacji, przeczytaj krótki wpis z naszego bloga “5 błędnych przekonań o fundraisingu”.
Krok 2: Wybierz jedno narzędzie fundraisingowe
Po zaproszeniu zespołu do działania wybierz jedno, konkretne narzędzie fundraisingowe, które będzie wspierało realizowanie misji Twojej organizacji. Może to być:
- budowa bazy newsletterowej,
- prowadzenie zbiórek internetowych
- lub publikowanie w mediach społecznościowych.
Zdecyduj się na pierwsze działania i dostosuj je do swojej grupy odbiorców. W wyborze warto kierować się: budżetem, który możesz na to przeznaczyć, kompetencjami, które są w zespole oraz potrzebami Waszych odbiorców.
Celem tego kroku jest przetestowanie przy stosunkowo niedużym ryzyku nowego działania, które będzie początkiem przygody z fundraisingiem. W przyszłości będziecie dokładać kolejne narzędzia, ale spokojnie – nie daj się ponieść fantazji i rozmachowi i zacznij od jednego.
Krok 3: Dbaj o dobrą komunikację z Darczyńcami
Gdy już wybierzesz odpowiednie narzędzie, zadbaj o właściwą komunikację — jest ona kluczem do skutecznego fundraisingu. A co znaczy “właściwa komunikacja”? To taka, która opiera się na autentyczności, regularności i przede wszystkim na wdzięczności wobec Darczyńców.
Dlatego Twoje komunikaty, do kogokolwiek będą kierowane, muszą:
- opowiadać o tym, co dzieje się w organizacji,
- wskazywać konkretne sposoby, jak Darczyńcy mogą wesprzeć Twoją organizację,
- pokazywać zmianę, która dokonuje się dzięki ich wpłatom,
- dziękować za wsparcie na każdym możliwym kroku.
Dzięki takiemu prowadzeniu komunikacji wzbudzisz zaufanie swoich potencjalnych Darczyńców i otrzymasz od nich długofalowe wsparcie.
Co dalej?
Krok 4: Bądź konsekwentny w swojej pracy
Fundraising będzie wymagać od Ciebie zaangażowania oraz gotowości do intensywnej pracy, rozwoju osobistego i organizacji.
Dlatego to, czy Twoja organizacja osiągnie zamierzone cele finansowe, zależy głównie od Ciebie – od tego, jak będziesz się rozwijać i wykorzystywać wiedzę w praktyce. Na tym etapie musisz pamiętać o edukacji i regularnym doskonaleniu się.
A skąd mam wziąć wiedzę i umiejętności potrzebne w fundraisingu?
Najlepiej je zdobyć od osób, które specjalizują się w tym od lat. Właśnie takie osoby tworzą kurs fundraisingu online “Szkoła Hojności”. Podczas 10 spotkań uczą, wyjaśniają, pokazują i wspierają rozwój osób takich jak Ty, które chcą doskonalić się w fundraisingu. Każdy, kto kończy ten kurs, jest w pełni wyposażony w wiedzę, znajomość narzędzi i zestaw umiejętności, które są potrzebne w fundraisingu.
Przed nami V edycja tego programu. Dlatego jeśli chcesz zostać fundraiserem na miarę potrzeb Twojej organizacji, kliknij przycisk poniżej, aby dowiedzieć się więcej.
Krok 5: Bądź cierpliwy w oczekiwaniu na efekty
Pamiętaj, że fundraising to proces długofalowy, który wymaga cierpliwości. Wyniki mogą nie pojawić się od razu i będzie trzeba na nie trochę zaczekać. A dlaczego tak się dzieje? Ponieważ efekty finansowe zależą od hojności Darczyńców — a Twoim zadaniem jest to, aby tę hojność w nich wzbudzić. Dlatego pamiętaj, że wytrwałość to podstawa, aby zobaczyć efekty — a te na pewno pojawią się, jeśli Twój fundraising będzie zgodny ze sztuką.
Co dalej?
Realizuj, wprowadzaj i działaj, a my będziemy Ci kibicować. Fundraising to idea i sposób działania, które trzeba rozwijać, aby Twoja organizacja w pełni realizowała swoją misję. Te 5 kroków to tylko podstawy do tego, aby zacząć fundraising w NGO. Jeśli jednak chcesz wiedzieć i umieć więcej, sprawdź, co Cię czeka w Szkole Hojności.
Dowiedz się więcej o Szkole Hojności
Wiedz, że Twoja organizacja zasługuje na fundraising.