fbpx
506 625 584 wspolpraca@armiger.pl

Masz więcej niż myślisz!

Jesteś człowiekiem czynu. Masz wizję. Wiesz, co musi się wreszcie zmienić, aby było lepiej. Potrzebujesz do tego ludzi, sprzętu, wiedzy i pieniędzy. Skoro to czytasz, to przynajmniej jednego z wymienionych Ci brakuje. A skoro to blog fundraisingowy, to zapewne chodzi o pieniądze.

I tu mam dwie wiadomości. Dobrą i złą. To znaczy, dobrą i dobrą, ale ta druga dobra wymaga więcej pracy i cierpliwości.

Pierwsza wiadomość jest taka, że, owszem, możesz w tej chwili przerwać czytanie, zadzwonić do znajomych i poprosić ich o wpłatę na Twój cel. Już dziś możesz wejść w posiadanie zasobu, jakim są pieniądze. Telefon to narzędzie fundraisingowe, nieźle działa.

Ale jest też druga wiadomość. Skuteczny i długofalowy fundraising wymaga czasu i planu. Jeżeli naprawdę zależy Ci na zbudowaniu silnej, niezależnej i bogatej organizacji, przygotuj się do zbierania pieniędzy. Zacznij od przyjrzenia się temu, co już masz.

Słyszę jak teraz przewracasz oczami. Że praktycznie nic nie masz? Że wciąż brakuje na podstawowe rzeczy? Że ludzie odejdą, jak im dołożysz nowe zadania, za które nie możesz więcej zapłacić? STOP!

Wiedz, że rozumiem, o czym mówisz. Brakuje Ci ludzi, sprzęt, na którym pracujesz, jest mocno sfatygowany, a na ulotkach widnieje grafika jak sprzed dekady. Wstyd, załamka, i w ogóle po co my to robimy…

Będę z Tobą szczera. Drażni mnie podkreślanie tego, czego nie mamy, czego nam brakuje i snucie wizji, jakby to było pięknie, gdybyśmy mieli to czy tamto. Nie tędy droga.

Zacznijmy więc jeszcze raz.

Ty i Twoi współpracownicy

Organizacja to przede wszystkim ludzie – ich wiedza, kompetencje, talenty, pomysły. To jest największy zasób, jakim dysponujesz. Jednocześnie, to nie oznacza, że musisz zatrudniać dużo ludzi. Każdy, kto pracuje w organizacji (prezes, pracownicy i wolontariusze) umie i wie więcej niż to, czym się zajmuje w organizacji. To jest Twój zasób, którego nie ma żadna inna organizacja. Twój zespół jest niepowtarzalny! Zadaniem każdego z Was jest wykorzystać jak najwięcej z Waszych kompetencji. Tylko Wy wiecie, co Was wyróżnia. Tylko Wy możecie pokazać to światu.

Ludzie wokół Twojej organizacji

Wokół misji Twojej organizacji krąży wiele osób – Darczyńcy, dziennikarze, lokalni przedsiębiorcy, szkoły i inne instytucje, z którymi nawiązaliście jakąkolwiek współpracę. Jeżeli ktoś raz przekonał się do współpracy, łatwiej będzie go o to poprosić kolejny raz. Taniej jest także Darczyńcę poprosić o ponowną wpłatę, niż starać się przekonać do tego człowieka, który nic o Was nie wie.

Pamiętaj, aby dbać o relacje z tymi wszystkimi ludźmi. Przynajmniej w okolicach świąt. Ale możesz milej zaskoczyć w zupełnie innym terminie, np. rocznicy powstania Twojej organizacji.

Tutaj chcę podkreślić jedną bardzo ważną rzecz. Ponieważ mam hopla na punkcie etyki pracy fundraisera, muszę to wyraźnie zaznaczyć. Otóż, interesowność i próbę manipulacji prędzej czy później każdy człowiek wyczuje. Będzie mu wtedy towarzyszyć rozczarowanie i poczucie wykorzystania. Dlatego bardzo bacznie obserwuj swoje motywacje. Czy autentycznie wierzysz w to, co robisz i chcesz swoją pasją zarazić innych ludzi? Czy jednak ważne są dla Ciebie jedynie liczby i rozgłos? Całe piękno działalności pozarządowej polega na tym, że wypływa z realnej potrzeby zmiany i wizji lepszego świata, choćby jego lokalnego kawałka. Pozostawiam Ci to do przemyślenia.

Sprzęt i narzędzia

Wszystko, czym fizycznie dysponujesz, jest zasobem. To jest każdy sprzęt, miejsce, przestrzeń, wyposażenie, materiały promocyjne, kanały komunikacji itd. Każda z tych rzeczy może być wykorzystana do szerzenia Twojej misji i zbierania pieniędzy na jej realizację. Ogranicza Cię jedynie wyobraźnia, jak to zrobisz. A tę wyobraźnię mają ludzie – Twój najważniejszy zasób.

Chcę, żeby po przeczytaniu tego artykułu w Twojej głowie została jedna myśl:

Działaj z tym, co masz w tym momencie. Nie oglądaj się na braki. Cokolwiek masz, może Ci posłużyć do zaplanowania działań fundraisingowych i zebrania pierwszego tysiąca. Potem drugiego. Potem kilkudziesięciu tysięcy. A potem miliona złotych. Bo z każdą darowizną zyskujesz nowego Przyjaciela – Darczyńcę, który Ci uwierzył i zaufał, którego poprosisz o kolejną wpłatę oraz bycie ambasadorem w swoim otoczeniu. W ten sposób Twoja misja będzie zataczać coraz szersze kręgi.

Musisz tylko wiedzieć, czym dysponujesz oraz co wiedzą i umieją Twoi ludzie.

Dlatego przygotowałam dla Ciebie ARKUSZ ZASOBÓW ORGANIZACJI. Otrzymasz go ode mnie w prezencie, bo chcę docenić to, co robisz dobrego dla nas wszystkich. Jest to arkusz, który pomoże Ci szczegółowo przyjrzeć się Twoim zasobom. Dzięki temu zobaczysz, jak wiele już masz! Chcę, aby Twoje działania nabrały rozpędu i żeby Twoja organizacja była bogata i samodzielna oraz otoczona gronem hojnych Darczyńców i Przyjaciół.

Zapisując się na Fundraisingowy Newsletter Ani Anioł, otrzymasz arkusz zasobów organizacji. Zobacz, jak wiele już masz! W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania wiadomości.

%d bloggers like this: