Rozmowa o dobrej strategii rozpoczyna się od tematu strategii w ogóle. Często rozmowa z NGOsami na temat strategii w organizacji wygląda mniej więcej leci to tak:
- A macie strategię?
- Tak, mamy.
- Ale spisaną?
- Nieeee, my to mamy w głowie.
- To jak wyglądają Wasze plany na kolejny rok i jeszcze dwa następne?
- Yyyyy… zobaczymy, co będzie.
Tymczasem doświadczenie życiowe pokazuje, że to, “co będzie” bardzo mocno zależy od tego, o czym zdecydujemy tu i teraz. Tak, o przyszłości można zadecydować. To oczywiście nie oznacza, że wiesz wszystko o realizacjach, jakie czekają Ciebie i Twoją organizację. Że znasz dokładne dni i godziny poszczególnych zdarzeń. Ale posiadanie dobrej strategii gwarantuje utrzymanie kursu na wizję organizacji. Wizję, która jest miejscem, do którego zmierzacie.
Czym zatem jest strategia?
To instrukcja do osiągnięcia oznaczonego celu. Inaczej mówiąc, mapa po świecie Twojej organizacji, która pozwoli Ci dotrzeć do upatrzonego miejsca bez zużywania wszystkich zasobów i skrajnego wyczerpania. Dobra strategia to taka, która uwzględnia zasoby i potencjał organizacji oraz przewiduje ryzyko i trudności na drodze do celu. Dobra strategia jest realna i ambitna, bo przy rzetelnej realizacji zaplanowanych kroków prowadzi do osiągnięcia zamierzonego celu.
5 nieoczywistych korzyści z posiadania dobrej strategii
- Strategia pomaga niezdecydowanym
Jeśli ciężko Ci podejmować decyzje, długo się wahasz, myślisz nad różnymi możliwościami i ciągle rozważasz dostępne opcje, to strategia jest Twoją pomocą. Zawsze zadaj sobie pytanie: czy to działanie realizuje cel strategiczny? Odpowiedź musi być jednoznaczna: tak lub nie. W ten sposób sito celów strategicznych pomaga w podejmowaniu wyborów.
- Strategia trzyma w ryzach nadpobudliwych
Jeśli do Twojej głowy napływają co rusz nowe pomysły, nieustannie widzisz możliwości zrobienia tego i tego oraz tego – to strategia uratuje Ci życie. Dzięki niej będzie jasne, co jest zgodne z linią prowadzącą do celu, a co zdecydowanie od niej odbiega. Nie pozwól na powrót do chaosu – trzymaj się obranej ścieżki.
- Strategia jest gwarantem, że nie zbłądzisz
Bo widzisz, strategia (spisana, ogłoszona i brana pod uwagę) daje pewność, że misja organizacji jest realizowana. A jeśli tak, to krok po kroku przybliża do spełnienia wizji. Zatem zapewnia ciągłość.
- Strategia pozwala na spontaniczność
Jeśli Twoja strategia jest dobra i uwzględnia zasoby i charakterystykę zespołu, to jest w niej miejsce na zaplanowaną spontaniczność. Realizowanie strategii powinno dawać satysfakcję i radość – nie rezygnuj z planowania przestrzeni na spontaniczne działania. Dzięki temu utrzymasz w zespole motywację do dalszego działania i dążenia do celu.
- Strategia jest przepustką do dojrzałości
Strategia jest jak dowód osobisty – samo jej posiadanie nie czyni Twojej organizacji dojrzałej, wielkiej i statecznej, ale z pewnością jej wdrażanie pomaga taką się stać. Oraz bez wątpienia przydaje się w poważnych relacjach z Darczyńcami, sponsorami i partnerami – możesz wykazać, że Twoje działania są planowane, z określonymi celami i osadzone w realiach. To pomaga partnerom decydować się na współpracę z Twoją organizacją.
Jak przygotować strategię fundraisingową?
Analiza środowiska organizacji i jej otoczenia, przewidywanie ryzyka i przygotowanie się na nieprzewidziane zwroty akcji – to i więcej wchodzi w zakres działań na etapie tworzenia strategii. I choć jest to wymagająca praca, to możesz ją wykonać samodzielnie, ze swoim zespołem. Wystarczy, że skorzystasz ze schematu i sprawdzonego procesu. Nowa książka wydawnictwa Armiger Fundraising. Jak stworzyć i zrealizować strategię fundraisingową to pozycja, która krok po kroku pomoże stworzyć strategię fundraisingową dla organizacji pozarządowej. W efekcie pracy z książką spiszesz strategię na cztery lata i dobierzesz narzędzia, które pomogą Ci ją realizować.
Sprawdź książkę Fundraising. Jak stworzyć i zrealizować strategię fundraisingową?
Z tą książką stworzysz dobrą strategię, którą będzie Ci się chciało realizować!
- dowiesz się, jak korzystać z 4 ścieżek: Darczyńcy, biznesu, wydarzeń i akcji oraz sprzedaży,
- dowiesz się, jakie potrzebne do pracy w organizacjach pozarządowych talenty w Tobie drzemią,
- dowiesz się, jak dla dobra organizacji wykorzystać swoje umiejętności,
- dokonasz analizy zasobów swojej organizacji,
- określisz cele rozwoju organizacji,
- określisz cele finansowe organizacji,
- poznasz cztery możliwe ścieżki realizacji celów finansowych,
- zrozumiesz siłę i znaczenie tworzenia strategii fundraisingowej,
- przekonasz się, dlaczego warto spisać strategię i zakomunikować ją zespołowi,
- stworzysz plan działania dostosowany do potrzeb, celów i możliwości Twojej organizacji,
- stworzysz strategię fundraisingową na miarę Twojej organizacji.
Kup książkę Szczepana Kasińskiego Fundraising. Jak stworzyć i zrealizować strategię fundraisingową i samodzielnie przygotuj strategię rozwojową lub fundraisingową dla Twojej organizacji.