fbpx
506 625 584 wspolpraca@armiger.pl

Komunikacja z Darczyńcami to klucz. Kiedy w centrum Twojej komunikacji będzie Darczyńca, będą się działy niezwykłe rzeczy.

Fundraising to zbieranie pieniędzy w oparciu o relacje. Dlatego zanim zaczniesz pozyskiwać pieniądze, zadbaj o komunikację z Darczyńcami. Należy się o nich troszczyć zanim jeszcze staną się Darczyńcami, zanim dokonają wpłaty, zanim zdecydują się pomóc Twojej organizacji. Dlatego ważne jest nie tylko to, jak podziękujesz po otrzymaniu darowizny, ale także jak wcześniej opowiesz o swojej działalności i w jaki sposób poprosisz o pomoc.

Język oddaje atmosferę

Język, jakiego używasz do opowiadania o tym, co robicie w swojej organizacji odgrywa kluczową rolę w tworzeniu wyobrażeń o Waszej działalności. Jeżeli mówicie o niej językiem urzędniczym, formalnym i skupionym na projektach, w taki sposób będziecie też odbierani – jako formalni, zdystansowani, wręcz chłodni. Jeśli natomiast język Waszej komunikacji jest potoczny, emocjonalny (to nie znaczy histeryczny!) i przedstawiający odbiorcy świat organizacji i pomocy, jakiej udzielacie, to i Wy tak będziecie odbierani przez ludzi, którzy spotykają się z Waszymi komunikatami, np. w listach, newsletterach, mediach społecznościowych czy na stronie internetowej. A skoro celem komunikacji jest m.in. zbieranie pieniędzy na zmianę świata rękami Twoimi i Twojego zespołu, to potencjalny Darczyńca musi poczuć chęć zaangażowania.

Język komunikacji fundraisingowej, znaczenie opowiadanych historii, dzielenie z Darczyńcą emocji to niektóre z kluczowych elementów dobrego tekstu fundraisingowego. O wszystkich przeczytasz w książce Fundraising. Jak pisać, by zbierać pieniądze i pozyskiwać Darczyńców.

Komunikacja z Darczyńcami, czyli darczyńcocentryczna

Idąc krok dalej, a w stronę serca Darczyńcy, pamiętaj o zasadzie, która mówi, że im bardziej bezpośrednio zwracasz się do odbiorcy, tym ściślejszą budujesz z nim więź. I tu właśnie jest przestrzeń dla komunikacji darczyńcocentrycznej – czyli takiej, która skupia się nie na organizacji, ale na Darczyńcy. Tak, również tym potencjalnym. Co to znaczy? Jakie są niezwykłe efekty komunikacji darczyńcocentrycznej? Przyjrzyjmy się im.

Efekt pierwszy – Darczyńca czuje się ważny

Nawet zwracając się do wielu osób jednocześnie możesz sprawić, że każdy z odbiorców poczuje się wyjątkowy, ważny, jakby słowa kierowane były tylko do niego. To ważna umiejętność dla Ciebie i przyjemne doświadczenie dla Twojego Darczyńcy. Tak, powtórzmy, również tego potencjalnego. Człowiek, któremu stwarzasz okoliczności do zrobienia czegoś dobrego, powinien usłyszeć, że jest ważny dla Ciebie i Twojej organizacji, a Twój komunikat powinien być szczery.

Efekt drugi – Darczyńca dostrzega swoją sprawczość

Jeśli w komunikacji z Darczyńcami wskażesz, że wpłata to wyraz zaangażowania i autentyczna pomoc, Twój Darczyńca nigdy nie poczuje się jak bankomat, z którego wyciągasz brakującą kwotę i idziesz robić swoje, ale będzie wiedział, że jest pomocny i działa tak, jak może. Przekazanie darowizny to okazanie Ci zaufania, że wiesz, jak dobrze wydać te pieniądze. Przedstaw efekt, jaki ma być osiągnięty dzięki Waszej pracy oraz zaangażowaniu Darczyńcy. On jest inwestorem w dobro – stwórz mu sprzyjające okoliczności do inwestowania w Twoją działalność.

Efekt trzeci – Darczyńca wpłaca

Czy nie o to właśnie Ci chodzi? Chcesz, aby jak najwięcej osób wpłacało pieniądze na działania, które prowadzisz ze swoją organizacją. Chcesz, aby widzieli w tym taki sam sens, jak Ty. Chcesz, aby przepełniało ich poczucie misji i by towarzyszyli Ci w kolejnych krokach zmieniania świata. Skup się na komunikacji z Darczyńcami, daj okazję do zaangażowania w wartościową akcję, zaproś go do wspólnego osiągania sukcesu, opowiedz o jego roli w procesie pomagania, a zobaczysz, jak bardzo hojny się stanie.

Chcesz zobaczyć przykłady komunikatów darczyńcocentrycznych? Znajdziesz je w książce Fundraising. Jak pisać, by zbierać pieniądze i pozyskiwać Darczyńców.

Za ludźmi idą pieniądze

Nie odwrotnie. Fundraising będzie działał tylko wtedy, kiedy Ty będziesz bardziej troszczyć się o ludzi niż o pieniądze. Siła relacji jest ogromna, potwierdzają to organizacje, z którymi pracujemy i działacze, którzy w wyniku relacji zbierają miliony złotych. To może być także Twój świat – pełen dobrych akcji i hojnych Darczyńców.

Przeczytaj także wpis Marty Łysek z trzema wskazówkami dla fundraiserów, którzy chcą pisać lepsze teksty. 

%d bloggers like this: