Każdy dobry fundraiser to fundraiser bez doświadczenia i zasobów, który się nie poddał. Ale czy darmowe zasoby wystarczą, aby robić fundraising, który działa? Przeczytaj ten artykuł, aby dowiedzieć, czego nauczysz się z Armigerem za 0 zł.
Tak! Każdy dobry fundraiser to ten, który… się nie poddał. Możesz mieć wiedzę i doświadczenie, a nawet (ba!) pieniądze, ale to będzie nic, jeżeli nie będziesz mieć motywacji.
Zebraliśmy dla Ciebie kilka wskazówek, o tym, czego możesz nauczyć się o fundraisingu u nas.
Nasza agencja fundraisingowa każdego roku konsultuje setki zbiórek pieniędzy — od tych małych i akcyjnych (zbiórka urodzinowa, kampania na zakup samochodu do organizacji, czy wyjazd podopiecznych), przez alarmowe wynikające z niespodziewanych kryzysów (np. pożar, zalanie, nagle zepsuty niezbędny sprzęt potrzebny do rehabilitacji podopiecznych), aż po wieloletnie kampanie, chociażby takie, jak budowy ośrodków pomocy społecznej, czy miejsc aktywizacji społecznej. To tylko przykłady. A dziś chcemy Ci pokazać, czego nauczysz się z Armigerem za całe 0 zł.
Czego nauczysz się o fundraisingu z Armigerem za 0 zł?
Tego, na czym polega fundraising relacyjny
Fundraising relacyjny polega na kochaniu ludzi i okazywaniu im tego.
To, jakie relacje z ludźmi budujesz, przekłada się na to, jak hojnie wspierają Twoją organizację.
A więc fundraising relacyjny stawia w centrum… Darczyńcę i zakłada postawę darczyńcocentryczności (tak ją nazywamy w Armigerze). Na czym ona polega? Aby dobrze to zrozumieć i wiedzieć, co może dać Twojej organizacji, obejrzyj ten odcinek #kawazfundraiserem na YouTube.
Jednak, aby fundraising relacyjny działał i przynosił efekty, musisz pamiętać o stosowaniu kilku reguł. Jakich?
Jedna z nich brzmi “dawaj wolność” — to znaczy pamiętaj, że ludzie pomagają ludziom, a jeżeli ktoś wpłaca, robi to z własnej nieprzymuszonej woli. Możesz prosić, opowiadać o historiach i mówić o tym, jak wykorzystasz pieniądze, ale nie możesz ich wymuszać.
To jedna z najważniejszych reguł, które powinny Cię szczególnie zainteresować, jeżeli chcesz zacząć go w swojej organizacji. Przeczytasz o nich krótko w tym artykule.
Wszystko fajnie, ale jak to zacząć? — zapytasz.
Rozpoczęcie fundraisingu może wydawać Ci się trudne, ale aby ułatwić Ci tę sprawę, stworzyliśmy krótki przewodnik. Znajdziesz w nim 5 konkretnych kroków, które musisz wykonać, aby zacząć fundraising relacyjny w Twojej organizacji.
Ale czego jeszcze możesz się nauczyć w Armigerze za 0 zł?
Tego, jak tworzyć komunikację darczyńcocentryczną
Jak już wiesz, fundraising relacyjny polega na kochaniu ludzi i okazywaniu im tego.
Ale jak im to okazywać? — zapytasz.
Komunikacja darczyńcocentryczna zakłada troskę o Darczyńców, jeszcze zanim dokonają wpłaty. Dlatego ważne jest nie tylko to, jak podziękujesz im po wpłacie, ale jaką serdeczność okażesz przed wpłatą. Jednym słowem, jeśli chcesz robić dobrą komunikację darczyńcocentryczną, to w centrum komunikacji umieść Darczyńcę i postrzeganie świata jego oczami, zamień mówienie ciągle “my, my, my” na “Ty, drogi Darczyńco”.
Jeżeli będziesz stosować komunikację darczyńcocentryczna to zobaczysz niezwykłe efekty w Twoim fundraisingu. A te 3 są naprawdę niezwykłe.
Dlatego jeżeli chcesz tak budować relacje i komunikację z Darczyńcami, posłuchaj tego odcinka #kawazfundraiserem na YouTube. Dowiesz się z niego, jak zacząć komunikację darczyńcocentryczną i dlaczego powinna być podstawą działań Twojej organizacji, jeśli chcesz zbierać hojnie i regularnie.
Tego, co NIE jest fundraisingiem
Fundraising łatwo pomylić z czymś, co nie jest fundraisingiem. Wiele organizacji wciąż myśli, że robi fundraising, gdy tak naprawdę stoją w miejscu i nie budują relacji z Darczyńcami.
Co więc nim NIE jest? Tutaj zebraliśmy kilka rzeczy, które wydają się być fundraisingiem, a tak naprawdę nim nie są.
Błędnych przekonań o fundraisingu jest wiele — na przykład to, że fundraising jest żebractwem na cele społeczne, albo to, że fundraising jest zbyt kosztowny i nie da się go robić za 0 zł.
To mity, w które nie warto wierzyć i które mogą skutecznie blokować rozwój Twojej organizacji. Wierzysz w nie? Sprawdź inne i dlaczego nie warto.
Gdy fundraising myli się z czymś, czym nie jest, łatwo popełniać błędy. To wtedy najczęściej pada pytanie: dlaczego fundraising nie działa? Powodów może być wiele, ale zebraliśmy je w jednym miejscu i możesz je poznać już teraz!
Tego, jak przeprowadzić pierwszą zbiórkę pieniędzy
Jeżeli czytasz ten artykuł, to znaczy, że chcesz zbierać pieniądze i dowiedzieć się, jak przeprowadzić pierwszą zbiórkę pieniędzy — na to również znajdziesz odpowiedź.
Jeżeli nie masz dużo czasu — ten odcinek #kawazfundraiserem będzie dla Ciebie dużą pomocą w tym, aby przygotować zbiórkę w krótkim czasie.
Jeśli jednak masz czas, czytaj dalej! Oto co musisz mieć, aby przeprowadzić pierwszą zbiórkę pieniędzy — i to zupełnie za darmo!
- Jasny cel finansowy — musisz wiedzieć, na co i ile dokładnie chcesz zebrać, aby pokazać Darczyńcom realną potrzebę i cel.
- Konkretne miejsce do wpłat — np.: zbiórka na portalu crowdfundingowym, albo strona internetowa z formularzem wpłat.
Jednak, który z nich będzie lepszy? W tym artykule dowiesz się, który portal do zbierania pieniędzy jest najlepszy.
- Kampania promocyjna — musisz przygotować intensywną komunikację, w której będziesz odważnie prosić o wpłaty i opowiadać o dobru, które Darczyńca może zrobić z Twoją organizacją.
Kampania promocyjna to wymagający czas, w którym nie łatwo o błędy, dlatego, aby ich uniknąć, poznaj te najczęściej spotykane: https://lepszengo.pl/81/.
A jeżeli chcesz dowiedzieć się, co zrobić, aby zebrać więcej pieniędzy i zwiększyć efekt zbiórki, posłuchaj tego odcinka #kawazfundraiserem. Usłyszysz w nim o 3 rzeczach, które sprawiają, że zbiórka osiąga cel finansowy i zapada Darczyńcom w pamięć.
I choć przeprowadzenie zbiórki może wydawać się prostym zadaniem, to właśnie wtedy, nietrudno o błędy. Ale spokojnie! W zakamarkach naszego bloga znajdziesz krótki Antyporadnik, z którego dowiesz się, jak NIE prowadzić zbiórki pieniędzy :).
Tego, co zrobić z Darczyńcą po wpłacie
Zbiórka to doskonała okazja, aby pozyskać nowych Darczyńców.
Ale co stanie się z Twoimi Darczyńcami, gdy wpłacą po raz pierwszy?
Po każdej wpłacie musisz dziękować Darczyńcom! I musisz to robić na co najmniej 2 sposoby:
- od razu po wpłacie (przez tzw. thank you page — stronę, która wyświetli się po wpłacie),
- oraz do 24 godzin po wpłacie (gdy wysyłasz maila) lub do 7 dni po wpłacie (gdy wysyłasz list).
Jednak słowo “dziękuję” w takiej wiadomości to nie wszystko. Aby poruszyć serce Darczyńcy i pokazać mu, że jego darowizna ma wpływ, musisz do wiadomości dodać coś jeszcze. Co takiego? Tego dowiesz się z odcinka #kawazfundraiserem na YouTube.
Pierwsza wpłata Darczyńcy to dopiero początek przygody z Twoją organizacją. Jak dalej potoczy się ta przygoda? Aby Darczyńca został z Twoją organizacją na dłużej, musisz wykonać kilka kroków, które go do tego zachęcą. Tutaj dowiesz się jeszcze więcej.
Tego, jak regularnie zbierać pieniądze
Aby regularnie zbierać pieniądze, musisz utrzymywać relacje z Darczyńcami. Podziękowania po pierwszej wpłacie nie wystarczą, ponieważ Darczyńcy chcą więcej, czyli poznać misję Twojej organizacji. Jak im ją pokazać, aby zachęcić Darczyńców do wsparcia? Dowiesz się tego tutaj.
A jeżeli udało Ci się przeczytać punkt wyżej, już wiesz, jak zachęcić Darczyńców do zostania z Twoją organizacją na dłużej. Jednak, aby Darczyńcy wpłacali regularnie, musisz utrzymać z nimi stały kontakt, opowiadać o dobru, które się dzieje dzięki Twojej organizacji oraz regularnie prosić i dziękować.
Utrzymywanie kontaktu z Darczyńcami może wydawać Ci się trudne, ale w tym artykule znajdziesz wskazówki, jak radzić sobie z najczęstszymi wyzwaniami, np. co zrobić, aby poprosić Darczyńców o zwiększenie kwoty darowizny.
Regularna obsługa to nie tylko utrzymanie kontaktu, ale także zarządzanie bazą Darczyńców.
- Być może masz Darczyńców, którzy kiedyś wpłacali i już przestali? Oto, co możesz zrobić, aby ich reaktywować: https://lepszengo.pl/88/.
A może chcesz poprosić Darczyńców o zwiększenie kwoty darowizn? Tutaj dowiesz się, jak to zrobić: https://lepszengo.pl/76/.
Tego, jak nie prowadzić social media w NGO
Jednym z najlepszych narzędzi fundraisingowych są media społecznościowe. Jednak ich prowadzenie wydaje się wielu osobom trudne i czasochłonne, a nie musi takie być.
Jeżeli media społecznościowe są dla Ciebie trudnością i chcesz je ulepszyć, weź udział w wyzwaniu #SocialMediaChallengezArmigerem. To darmowy kurs, w trakcie którego otrzymasz 7 wiadomości email, które pomogą Ci uporządkować i ulepszyć media społecznościowe Twojej organizacji.
W mediach społecznościowych kreatywność to nie wszystko. Chodzi również o dobry plan, regularność i wartościowe treści. Jak więc publikować posty, aby lepiej i skuteczniej zbierać pieniądze? Odpowiedź na to kryje się w tym artykule, który poleca się Twojej uwadze.
A czego nie warto robić w mediach społecznościowych NGO? Dowiesz się tego tutaj.
Wiedza na wyciągnięcie ręki!
Jak widzisz, brak wiedzy nie jest największym wyzwaniem w prowadzeniu fundraisingu.
Znacznie większym, jest to, czy będziesz mieć motywację, aby tę wiedzę wykorzystać.
Powyżej to tylko skrawek tej wiedzy, której nauczysz się w Armigerze za 0 zł.
Jeżeli chcesz odkryć jej więcej, zapisz się do Tygodnika Fundraisingowego — to newsletter, który wysyłamy co wtorek rano. W każdej wiadomości znajdziesz fiszkę wiedzy o fundraisingu i nieco Armigerowego spojrzenia na pracę w NGO.
To newsletter dla tych, którzy wierzą, że organizacje mogą zbierać hojnie i realnie zmieniać świat na lepsze. Dołączysz?
Zapisz się do Tygodnika Fundraisingowego już teraz!