5 sposobów na zbieranie pieniędzy na wydarzeniu

Czy można zbierać pieniądze na wydarzeniu? Ależ oczywiście! To dobry pomysł i skoro świat budzi się na wiosnę, a wszystko wskazuje na to, że organizacja wydarzeń będzie w końcu możliwa – dowiedz się, z jakich narzędzi możesz skorzystać. 

Wydarzenie to nie tylko wspaniałe przeżycie, ale wielowymiarowe narzędzie dla Twojej organizacji. To świetna okazja na poznanie się z Darczyńcami, zbudowanie relacji z otoczeniem, środowiskiem i dotarcie do nowych osób. Dobre i ciekawe wydarzenia będą naszą wizytówką, mogą poświadczać misję, na rzecz której działa organizacja i zarażać nią innych.

Organizacja wydarzenia to nie lada próba dla zespołu organizacji. Może być też pretekstem do zaangażowania wolontariuszy. 

Każde wydarzenie niesie z sobą naprawdę wiele możliwości! W tym także tych fundraisingowych – pośrednich, które zwiększają możliwości pozyskiwania Darczyńców w przyszłości oraz bezpośrednich, które pozwalają na zbieranie pieniędzy w trakcie eventu. Przygotowaliśmy dla Was 5 pomysłów, na to, jak można zbierać pieniądze na wydarzeniu!

Najprostsze bywa najlepsze

Skarbonka. Zwykła, prosta, dobrze wszystkim znana “puszka” na datki. Skarbonka na wydarzeniu, które jest organizowane w przestrzeni publicznej powinna być zgłoszona i potraktowana jako kwesta. Jeśli zaś wydarzeniem jest spotkanie w siedzibie Twojej organizacji, możesz potraktować to jako przyjmowanie darowizny w formie gotówki. W każdym przypadku skarbonka powinna być odpowiednio zabezpieczona i opisana. Wskaż na niej cel, na jaki przeznaczone będą datki oraz organizację, która jest beneficjentem darowizn. 

Nie zapomnij umieścić skarbonki w widocznym miejscu. Skarbonki nie potrafią mówić, dlatego przygotuj komunikat (albo całą ich serię w czasie różnych punktów programu), który będzie zaproszeniem do wpłaty. 

Kiermasz – brzmi wspaniale!

To fajny pomysł wtedy, kiedy nasza organizacja ma grono zaangażowanej społeczności, wolontariuszy albo po prostu podopieczni są w stanie przygotować produkty na kiermasz. Dobrze jest przewidzieć warunki, na jakie będziemy w czasie kiermaszu narażeni, np. ewentualny deszcz w trakcie kiermaszu ciast wymusza na tobie organizację wydarzenia pod dachem. Dobra logistyka może pomóc w przeprowadzeniu kiermaszu z sukcesem. 

Kiermasz na wydarzeniu – o ile nie odbywa się w przestrzeni prywatnej organizacji – też będzie podlegał restrykcjom zbiórki publicznej. Pamiętaj o tym, by przedstawić uczestnikom zasady panujące na kiermaszu oraz jawnym i jasnym celu, na jaki zostaną przeznaczone środki ze sprzedaży. 

Oto jest loteria

Loteria może być angażującym i wyczekiwanym punktem programu na niemal każdym wydarzeniu. Tutaj ważne są fanty, ich jakość i wartość. Ale jeszcze istotniejsze jest to, czy ucieszą się się z nich uczestnicy loterii. Jeśli loteria ma być udana, warto dobrze ją zaprezentować – przygotuj jej promocję, zarówno podczas wydarzenia, jak i przed jego rozpoczęciem. Zastanów się między innymi, w jaki sposób przedstawisz uczestnikom loterii jej cel? Czy w prowadzenie loterii wpleciesz ciekawe historie z naszej organizacji? Pomyśl o tym, jak uatrakcyjnić loterię fantową.

Zyski z loterii muszą być w całości przeznaczone na cel społecznie użyteczny, dlatego warto zastanowić się nad celem, na który chcemy zorganizować loterię odpowiednio wcześniej oraz jasno, precyzyjnie i klarownie go sformułować. 

Zorganizowanie loterii wymaga nieco zachodu. Trzeba dokładnie się przygotować. Wymyślenie i wyprodukowanie losów oraz zgromadzenie fantów, to tylko wycinek pracy. Żeby loteria odbyła się zgodnie z prawem, była uczciwa i spełniła wszystkie warunki konieczne jest zapoznanie się z przepisami „Ustawy z dnia 19 listopada 2009 roku o grach hazardowych.

Całe przedsięwzięcie warto więc zacząć od uzyskania odpowiedniego zezwolenia na przeprowadzenie loterii dla organizacji, którą jesteś. Ilość możliwych do zrealizowania loterii przez organizację pozarządową też jest ograniczona i sprowadza się do 30-krotności kwoty bazowej w ciągu roku, gdzie kwotą bazową nazywa się przeciętne, miesięczne wynagrodzenie w danym sektorze. 

Aukcja – ależ tu są emocje! 

Ta forma cieszy się niezwykłą popularnością w ostatnim czasie, zwłaszcza w działaniach charytatywnych i pomocowych. Faktycznie ta forma daje nam niemało możliwości. Możemy zorganizować aukcje wirtualne, tradycyjne (często nazywane “młotkowymi”) oraz takie, które łączą obie formy. Zasięg prowadzonej aukcji zależy od jej organizatorów i nic nie stoi na przeszkodzie, by odbyło się to na Twoim wydarzeniu.

Jak w każdej zbiórce i w tej formie potrzebujesz zastanowić się nad celem aukcji charytatywnej. Wiedza o tym, kim będą uczestnicy wydarzenia, a tym samym – uczestnicy aukcji, też będzie przydatna. Żeby akcja przebiegła sprawnie powinno się precyzyjnie przygotować jej zasady (np. co do czasu licytacji) i przejrzyście je przedstawić uczestnikom przed rozpoczęciem licytacji. 

Nie ignoruj mocy online!

Żyjemy w takim świecie, że wręcz niewyobrażalne jest to, by w trakcie, kiedy coś się dzieje – nie relacjonować tego w mediach społecznościowych. I słusznie! Darczyńcami nie muszą być wyłącznie ci, którzy są na wydarzeniu fizycznie. Dlatego z powodzeniem możesz poprosić o wpłaty także tych, którzy łączą się za pomocą transmisji lub oglądają relacje w mediach społecznościowych. 

Zastanów się, czy warto na ten cel przygotować osobną akcję na portalu zbiorowym czy wystarczy podawanie podstrony o wpłatach ze strony internetowej Twojej organizacji. Podając cel, prosząc o wpłaty także w ten sposób możesz zbierać pieniądze na wydarzeniu. Nie ignoruj tej mocy! 

Interesuje Cię organizacja wydarzeń w NGO?
Zobacz webinar JAK ZORGANIZOWAĆ WYDARZENIE, KTÓRE SIĘ OPŁACA
lub sprawdź PORADNIK ORGANIZATORA WYDARZEŃ W NGO

Shopping Cart
SZKOŁA HOJNOŚCI
Przewiń do góry