Świąteczna kampania fundraisingowa — jak ją przygotować krok po kroku? 

Świąteczna kampania fundraisingowa to najlepszy moment w roku, aby pozyskać nowych Darczyńców i zebrać więcej pieniędzy. Jak dobrze go wykorzystać? Przeczytaj ten artykuł, aby dowiedzieć się, jak przygotować świąteczną kampanię fundraisingową.

Jeżeli planujesz w tym roku przygotować świąteczną kampanię fundraisingową, to świetnie się składa, bo tu znajdziesz kompletny przewodnik, który pokaże Ci, jak zrobić to dobrze.

Plan świątecznej kampanii fundraisingowej 

Plan to podstawa udanej kampanii fundraisingowej. Dlatego, zanim zaczniesz działać, zaplanuj te 3 etapy kampanii: 

Etap przygotowań do kampanii

To czas, w którym musisz przygotować wszystkie treści: na social media, stronę internetową, wysyłkę maili i listów. Zanim jednak to zrobisz, musisz określić również cele i założenia kampanii – na co i ile zbierzesz?

Świąteczna kampania fundraisingowa to najlepszy moment w roku, aby pozyskać nowych Darczyńców i zebrać więcej pieniędzy. Jak dobrze go wykorzystać? Przeczytaj ten artykuł, aby dowiedzieć się, jak przygotować świąteczną kampanię fundraisingową.

Zaplanuj, zrób, zweryfikuj …

Etap realizacji kampanii

To czas, w którym startują wszystkie działania i trwają aż do świąt. To etap, w którym publikujesz treści w różnych kanałach, wysyłasz maile i listy do Darczyńców oraz opowiadasz o dobru, które wydarzyło się w minionym roku. Na ten czas musisz mieć przygotowany harmonogram publikacji oraz wysyłki maili lub listów z życzeniami.  

Etap podsumowań kampanii

Czyli wszystko to, co dzieje się po zakończeniu akcji – kiedy weryfikujesz, czy kampania osiągnęła założone cele i wyciągasz wnioski na przyszłość. 

Jak wyznaczyć cele świątecznej kampanii fundraisingowej?

Twoja kampania musi być przygotowana w oparciu o wyznaczone cele. I to, jakie cele określisz dla kampanii, będzie definiowało jej charakter i dynamikę. 

Dlatego jeżeli Twoja organizacja posiada strategię, sprawa jest prosta – kampania świąteczna powinna realizować cele zawarte w strategii. Jeżeli jej nie ma, musisz te cele wyznaczyć samodzielnie.  

Przede wszystkim zadaj sobie te 3 pytania: 

  • Na co potrzebujesz zebrać pieniądze? Ile pieniędzy chcesz zebrać i dlaczego to jest ważne?
  • Ilu nowych Darczyńców lub obserwatorów chcesz pozyskać? 
  • Jakie inne cele (niefinansowe) chcesz zrealizować w trakcie kampanii? 

Odpowiedz na nie konkretnie i wpisz je do planu kampanii.

Pamiętaj! Cele muszą być mierzalne, a najlepiej stworzone wg. metodologii SMART. Nie pozwól, aby były rozmyte, ale podaj konkretne liczby, np. “Chcemy zebrać 37 492 zł na remont salki, w ramach którego zrobimy: wymianę mebli, malowanie ścian i zakup nowego sprzętu audiowizualnego”.

Landingpage świątecznej kampanii fundraisingowej

Jeżeli wiesz, na co i ile chcesz zebrać, musisz stworzyć miejsce, do którego będziesz zapraszać Darczyńców i w którym będą mogli przekazać swoje darowizny. To miejsce musi być wizytówką kampanii i zawierać wszystkie ważne informacje — to tzw. landingpage, czyli strona lądowania. W niektórych przypadkach rolę landingpage może pełnić strona do wpłat. 

To miejsce, w którym musi się znaleźć: 

  • tytuł zbiórki, jej opis i wyjaśnienie celu finansowego kampanii, 
  • prosty formularz wpłaty, 
  • pasek postępu, 
  • CTA, czyli wezwanie do działania. 

Taka strona musi być czytelna, spójna z identyfikacją kampanii i otwieralna na różnych urządzeniach. Dobrze zadbać o łatwy do zapamiętania adres tej witryny,

Jak to zrobić w praktyce?

1. Stwórz osobną podstronę

Najlepiej w witrynie organizacji, a jeżeli nie masz takiej możliwości, załóż zbiórkę na jednym z portali do zbierania pieniędzy — stworzysz tam osobną stronę, w której łatwo skonfigurujesz wszystkie elementy. 

A jeżeli chcesz dowiedzieć się, który portal do zbierania pieniędzy jest najlepszy, przeczytaj ten artykuł. 

2. Zadbaj o przejrzystość kampanii świątecznej i jej leandingpage

Dodaj tytuł zbiórki, pomocne nagłówki, opisz cel oraz jasno widoczny formularz wpłaty. 

3. Dodaj elementy wizualne kampanii

Czyli wszystko to, co składa się na spójność – logo, zdjęcia, kolorystykę, które powtarzają się w Twoich mailingach i postach.

Komunikacja w świątecznej kampanii fundraisingowej

Jak zaprosić Darczyńców na stronę lądowania? 

Poprzez dobrze zaplanowaną komunikację!

Aby Darczyńcy weszli na stronę lądowania i wpłacili, muszą skądś dowiedzieć się o Twojej zbiórce. Skąd? 

  • Z social mediów, 
  • mailingów, 
  • listów, 
  • telefonów, 
  • wydarzeń otwartych. 

To kanały, których musisz użyć do komunikowania zbiórki pieniędzy i zapraszania do wejścia na stronę. 

Pamiętaj! Komunikacja w trakcie kampanii świątecznej musi być serdeczna, darczyńcocentryczna i opowiadać o dobru, które wydarzyło się w minionym roku! 

Jak to zrobić? 

Oto kilka wskazówek, które Ci w tym pomogą: 

Daj ludziom sprawczość

Darczyńcy chcą czuć, że zrobili coś dobrego, dlatego pokaż efekty dotychczasowych darowizn, podsumuj, co dobrego wydarzyło się w minionym roku i daj obietnicę, np. „Dzięki Tobie zrobimy znacznie więcej (co?) w przyszłym roku!”.

Wyznacz mierzalny cel

Cele muszą być mierzalne, a najlepiej stworzone wg. metodologii SMART. Podaj konkretne liczby, np. “Chcemy zebrać 37 492 zł na remont salki, w ramach którego zrobimy: wymianę mebli, malowanie ścian i zakup nowego sprzętu audiowizualnego”. Dzięki temu łatwiej będzie zmotywować Darczyńców i odnieść się do “wspólnego sukcesu”. 

Nadaj kampanii charakter

Komunikacja kampanii musi być spójna – posiadać swoje, hasło, kolory i dynamikę. Na jaki cel zbierasz? Jeżeli wiesz, dostosuj do tego odpowiedni zestaw kolorów, komunikatów i elementów graficznych oraz dbaj, aby komunikacja była spójna przez cały czas kampanii.

Obsługa Darczyńców w trakcie i po kampanii

Kampania kampanią, ale co po niej? 

Jeżeli chcesz, aby Darczyńcy wspierali Twoją organizację regularnie, oto co musisz zrobić, gdy wpłacą w trakcie kampanii:

1. Podziękuj od razu

Każdy Darczyńca powinien w ciągu 24 godzin poczuć, że jego wpłata została zauważona. Automatyczny mail z podziękowaniem to minimum.

2. Pokaż efekt

Ludzie chcą wiedzieć, co się stało dzięki ich wsparciu. Nie poprzestawaj na komunikacie „Zebraliśmy 50 000 zł”, pokaż realny efekt, np. „Dzięki Tobie 200 dzieci otrzyma ciepły posiłek przez całą zimę”.

3. Zaproś do świata Twojej organizacji 

Zachęć, aby zapisali się do newslettera, wzięli udział w wydarzeniu, lub poproś o przekazywanie comiesięcznej darowizny.

Pamiętaj! Darczyńcy, którzy otrzymują serdeczne i spersonalizowane podziękowania, są znacznie bardziej skłonni do ponownej wpłaty na rzecz Twojej organizacji. 

 Co wyróżnia kampanię świąteczną? 

Kampania świąteczna to wyjątkowy czas z kilku powodów: 

  • ludzie są hojni i chcą wpłacać na dobre cele, 
  • masz okazję do opowiedzenia o rzeczach, które wydarzyły się w minionym roku, 
  • i możesz obdarować swoich Darczyńców prezentami – bo kiedy, jak nie w Święta ;)? 

Pamiętaj! Ludzie dają ludziom, dlatego dziel się emocjami, pokazuj dobro i proś odważnie.

Planujesz w tym roku świąteczną kampanię fundraisingową?

Znajdziesz w niej 40 punktów, które pomogą Ci przygotować: 

  • najważniejsze elementy kampanii świątecznej, 
  • komunikację na czas jej trwania, 
  • stronę zbiórki pieniędzy, 
  • oraz obsługę Darczyńców.

Shopping Cart
SZKOŁA & AKADEMIA HOJNOŚCI
Przewiń do góry