Czym się kierować wybierając portal do zbiórki społecznościowej? Który portal do zbierania pieniędzy jest najlepszy? Sprawdź, co wziąć pod uwagę wybierając stronę do zbiórki.

Który portal do zbierania pieniędzy jest najlepszy? Sprawdź, co wziąć pod uwagę wybierając stronę do zbiórki.

Gdzie zbierać? Czym się kierować wybierając portal do zbiórki pieniędzy? “Dobra, robimy to!” – właśnie zapadła decyzja o zbiórce pieniędzy. Bez względu na to, czy jest to decyzja, która jest wynikiem długich rozważań, czy właśnie pojawiła się alarmowa sytuacja, w której trzeba działać, to pierwszym krokiem do zorganizowania zbiórki pieniędzy jest wybór portalu do zbiórki.

Ile kosztuje kwesta na portalu do zbierania pieniędzy?

Popularne portale zbiórkowe zazwyczaj dają możliwość bezpłatnego utworzenia zbiórki na swojej platformie. I chociaż taka praktyka przeważa, to warto sprawdzić warunki użytkowania serwisu.

Czy platforma, której wybór rozważasz, zobowiązuje Cię do opłaty za założenie konta? A może pobiera prowizję od wpłaty Darczyńcy? Może inkasuje tantiemy od organizatora akcji? Czy jest to wymagane, czy opcjonalne? Wszystkie zasady związane z obowiązkami finansowymi umieszone są w regulaminie portalu do zbierania pieniędzy.

Zbieranie pieniędzy drobnym drukiem

Czytaj regulamin! Dokładnie, najlepiej każdorazowo – zarówno, kiedy rozpoczynasz swoją przygodę z fundraisingiem, jak i wtedy kiedy zakładasz kolejną zbiórkę. Regulaminy mają to do siebie, że… mogą ulegać zmianom. Jest to pełne prawo właściciela portalu do zbierania pieniędzy, by określać swoje zasady jego prowadzenia.

Niektóre witryny zbiórkowe prowadzone są przez np. fundacje. Jaki ma to wpływ na zbiórkę, którą planujesz? Niebanalny. Sprawdź – w regulaminie, a jakże! – kto jest właścicielem portalu i kto w związku z tym ma prawa i możliwości do prowadzenia zbiórki oraz kontaktu z Darczyńcami. 

Inna ważna informacja, którą znajdziesz w regulaminie portalu, a która może przeważyć o sukcesie akcji, to kwestia związana z edycją daty zakończenia zbiórki i/lub celu finansowego.

Jeśli cel finansowy nie zostanie osiągnięty, to czy możesz przedłużyć zbiórkę albo czy możesz podnieść lub obniżyć kwotę zbiórki w jej trakcie? Odpowiedzi na te pytania weź pod uwagę przy wyborze miejsca, w których będziesz zbierać pieniądze. 

Jeśli jesteś z organizacji non profit i myślisz o finansowaniu społecznym w dłuższej perspektywie, to nie ignoruj tego do kogo należy portal – to ten podmiot może okazać się właścicielem także Twojej zbiórki.

Zbiórka celowa czy alarmowa akcja fundraisingowa to bardzo często pierwsze spotkanie z organizacją i jej misją. Przygoda Darczyńcy, który zdecydował się dołączyć do realizacji celu razem z Tobą, nie musi skończyć się na jednorazowej wpłacie. Ale powinna mieć możliwość kontynuacji, a do tego potrzebujesz możliwości utrzymywania kontaktu z wpłacającymi. 

Darczyńcocentryczny portal do zbierania pieniędzy 

Portal do zbierania pieniędzy powinien być przyjazny dla Darczyńców. O przewadze jednego portalu nad drugim świadczyć mogą także możliwości związane ze sposobem traktowania osoby wpłacającej. To, co koniecznie musi zwrócić Twoją uwagę, to jasny interfejs, przejrzystość checkboxów (wpłacający też ma dostęp do regulaminu!) oraz strona z automatycznym podziękowaniem po wpłacie. 

Żeby mówić o dobrej i jakościowej obsłudze weź pod uwagę, jak wygląda informacja dla Darczyńcy o tym, że jego darowizna zasiliła cel zbiórki. Wybierając portal do zbierania pieniędzy zwróć więc uwagę na to, czy podziękowanie pojawia się natychmiast po wpłacie. Portal, który warto wybrać to ten, który pozwala na edycję tej części i dostosowanie jej do komunikatu Twojej akcji zbiórkowej. 

Dobry portal do zbierania pieniędzy to ten, który nie będzie budził wątpliwości potencjalnego Darczyńcy co do przejrzystości celu i wiarygodności organizatora, a także potrafi zminimalizować ryzyko oszustwa.

Jeśli platforma będzie weryfikować tożsamość podmiotu organizującego zbiórkę, to mimo że w pierwszej chwili wygląda to więcej niepotrzebnej roboty, to finalnie tworzy uczciwe środowisko i atmosferę zaufania.

Dobry portal do zbiórki wspiera jej komunikację 

Ta kwestia tylko pozornie jest błaha w kwestii wyboru portalu do zbierania pieniędzy na cel. Szybko okazuje się bowiem, że nie cel finansowy, nie tematyka akcji, ale komunikacja tego, co wymaga zmiany w świecie poprzez Twoją akcję przeważa o sukcesie akcji fundraisingowej.

Weź pod uwagę to, czy portal, z którego skorzystanie rozważasz, daje możliwość edycji treści zbiórki, np. gdy zechcesz uzupełnić go o elementu storytellingu, które zwiększą potencjał fundraisingowy przekazu (sprawdź wpis Trzy wskazówki dla fundraiserów, którzy chcą pisać lepsze teksty.) Jakie komunikaty możesz uzupełnić? Czy możesz używać własnych zdjęć lub autorskich grafik? Czy treść zbiórki może być dzielona śródtytułami, które pomogą Ci w zachowaniu przejrzystości komunikatu

Jednak możliwość swobodnego opisu zbiórki to nie jedyny czynnik wspierający komunikację akcji na portalu do zbiórki. Do funkcjonalności, które będą przydatne zaliczyć trzeba sposoby promocji zbiórki, w tym także płatne opcje oraz możliwości dystrybucji akcji w innych miejscach – chociażby takich, jak media społecznościowe, czy łatwo generowane kody QR do strony zbiórki.

To zastosowanie, jeśli będzie jawne, czytelne i zachęcające, zwiększy szansę na to, że zbiórka poniesie się nie tylko przez działania organizatora, ale także siłą społeczności Darczyńców. Jest o co powalczyć, prawda?

Portal przyjazny dla fundraisingu relacyjnego 

Kampania fundraisingowa z perspektywy organizacji pozarządowej nie powinna być jednorazowym wydarzeniem, ale elementem budowania społeczności i pozyskiwania Darczyńców. Mądra organizacja wie, że praca z Darczyńcami nie kończy się wraz z osiągnięciem celu finansowego – ważna jest dalsza możliwość utrzymania kontaktu z Darczyńcami.

Wiesz już, że musisz wiedzieć kto jest właścicielem miejsca, w którym chcesz zrobić zbiórkę online. Jeśli platforma prowadzona jest przez NGO, to ta organizacja zarządza danymi Darczyńców – wówczas nie możesz skorzystać z adresów mailowych wpłacających. To bardzo ważny marker, którego nie możesz zignorować. 

Czasami platforma daje inną możliwość kontaktu z Darczyńcami, np. poprzez przesyłanie wiadomości lub w ramach dodatkowej sekcji przy opisie zbiórki (są to zakładki o nazwach typu “aktualności” lub “społeczność”). Bywa, że aktualizacyjna wiadomość wysyłana jest do osób, które wpłaciły, o ile zgodziły się na to przy dokonywaniu darowizny.

Taki incydentalny kontakt  skierowany do Darczyńców Twojej zbiórki jest dobrym zachowaniem, ale zdecydowanie nie najbardziej optymalnym. Idealny portal pozwala Ci na budowanie relacji przez kontakt z Darczyńcami więcej niż raz, w tym także po zakończeniu kampanii. Wybieraj te platformy do zbieranie pieniędzy, które umożliwią Ci długoterminowe wykorzystanie danych wpłacających. 

Ile można zebrać na portalu zbiórkowym?

Praktyczne funkcjonalności dobrego portalu to (oprócz umożliwienia Ci kontaktu z Darczyńcami, bo to absolutny fundament!) tworzenie skarbonek oraz przekazywanie darowizn cyklicznych.

Zacznijmy od skarbonek. To narzędzie, które daje możliwość osobom z Twojej społeczności założenia “podzbiórki” przy głównej akcji. Dzięki temu każdy sympatyk może zbierać na swój mini-cel wśród swoich znajomych. Jaka jest z tego korzyść? Po pierwsze, dotarcie do zupełnie nowych osób dzięki osobistym relacjom Twojego sympatyka. Drugie to przyspieszenie postępu zbiórki. Po trzecie, lepszy wynik finansowy.

Działa tutaj jedna z podstawowych zasad fundraisingu relacyjnego ludzie dają ludziom, czyli najłatwiej zaangażować tych, którzy są blisko i mają między sobą relacje.

Kolejnym rozwiązaniem technicznym jest możliwość przekazywania darowizn cyklicznych. Może być to pomocne szczególnie w czasie długich kampanii. Jeśli masz kontakty do wpłacających, chcesz budować lojalne i hojne grono Darczyńców, to takie udogodnienie na pewno Ci w tym pomoże.

Pomoc techniczna i wsparcie, które przyspieszy Twoją pracę nad zbiórką

Jeśli portal do zbiórki pieniędzy oferuje Ci wsparcie w technicznej stronie zakładania zbiórki – wideo tutoriale, samouczki oraz konsultacje – to najprawdopodobniej jesteś w dobrym miejscu. Nawet nie przypuszczasz, jak wiele możesz zyskać mając dostęp do wiedzy o tym, jak zarządzać prowadzoną akcją. Dzięki takim materiałom najprawdopodobniej uda Ci się wykorzystać potencjał i wszystkie możliwości platformy do zbiórki w najwyższym stopniu. 

Ekstra punkty należą się także tym platformom, które oferują obecność człowieka, który w razie potrzeby udzieli pomocy technicznej. Im szybszy i bardziej kompetentny kontakt ze strony ekipy prowadzącej portal, tym łatwiej będzie Ci uporać się z ewentualnymi trudnościami, jakie mogą się pojawić – na etapie tworzenia zbiórki oraz w jej trakcie.

Wszędzie dobrze, ale najlepszy portal do zbiórki to…

Najlepszy portal do zbierania pieniędzy to Twoja strona internetowa. Jeśli prowadzisz organizację społeczną, klub sportowy, grupę formalną, wspólnotę, kościół albo prywatną jednostkę edukacyjną – najlepszym miejscem dla Twoich Darczyńców jest strona organizacji. Wybierz tę opcję, kiedy stawiasz na długoterminowy fundraising.

Potrzebujesz szybkiej pomocy przy zbiórce? Sprawdź webinaria z narzędziami, które działają podczas akcji fundraisingowej.

Webinar “ZBIÓRKA PIENIĘDZY — narzędzia, które działają” SPAWDŹ, aby poznać narzędzia, które pomogą Ci lepiej przygotować się do kampanii zbiórkowej.

Z tego webinaru dowiesz się:

  • jak i gdzie założyć pierwszą zbiórkę pieniędzy,
  • jakich narzędzi używać, aby zmaksymalizować jej efekt
  • jak o niej pisać i mówić, aby ludzie wpłacali? 
  • jak pozyskać nowych darczyńców w jej trakcie? 
  • jak ją przeprowadzić, aby uniknąć najczęstszych błędów? 

To narzędzia, których używają setki organizacji w Polsce i na całym świecie. Ich skuteczność i zastosowanie sprawdziły organizacje, z którymi pracujemy na codzień.

Shopping Cart
SZKOŁA HOJNOŚCI
Przewiń do góry