Chcesz zatrudnić nowego członka do zespołu Twojej organizacji? Albo tylko myślisz, gdzie i jak go znaleźć? W tym artykule dowiesz się, jak mogłaby wyglądać rekrutacja do zespołu Twojej organizacji, dzięki której znajdziesz najlepszego pracownika i… sprzymierzeńca Twojej misji ;). Czytaj uważnie!
Jeżeli chcesz zatrudnić nowego członka do zespołu Twojej organizacji, to w Twojej głowie pewnie przewija się kilka myśli: “napisz ogłoszenie rekrutacyjne”, “wrzuć je na portal z ogłoszeniami”, “ogarnij termin na rozmowy z kandydatami”, “czy takie wynagrodzenie będzie OK na to stanowisko?”.
Pytań i wątpliwości masz pewnie wiele, bo w końcu przed Tobą duże wyzwanie — znaleźć nie tylko pracownika, który zna się na rzeczy i dobrze wykonuje swoją pracę, ale także znaleźć sprzymierzeńca, który rozumie i sercem podziela misję Twojej organizacji.
Jak to zrobić?
Daj nam znać — przejdziemy przez ten proces razem i wspólnie znajdziemy najlepszego pracownika dla Twojej organizacji.
Jak może wyglądać rekrutacja do NGO?
Będziemy razem z Tobą od samego początku. Wspólnie przygotujemy opis ogłoszenia rekrutacyjnego, wybierzemy najlepsze kanały promocji, przeprowadzimy solidną analizę zgłoszeń kandydatów, dogłębnie porozmawiamy z najlepszymi z nich, a na sam koniec przedstawimy Ci tych, którzy będą najlepiej pasować do Twojej organizacji — pod kątem tego, czego potrzebuje i pod kątem misji. A to wszystko pod Twoim okiem.
Ale zanim ruszymy do właściwej współpracy, zrobimy kilka kroków wcześniej.
Te 4 etapy poniżej to klucz do tego, aby Twoja organizacja zatrudniła najlepszą osobę.
Od czego zaczniemy rekrutację do Twojej NGO?
1. Opowiesz nam, jakie są potrzeby Twojej organizacji
Wyobraź sobie, że umawiasz się z przyjacielem na wspólny wyjazd, ale znacie tylko termin, a nie cel podróży. Brzmi jak szaleństwo? Trochę tak. I właśnie tego chcemy uniknąć w trakcie rekrutacji.
Zależy nam na tym, aby jak najlepiej zrozumieć, jaki jest Twój cel (a nie tylko od kiedy chcesz zatrudnić nową osobę) — po co Ci nowy pracownik, z jakiego powodu chcesz go zatrudnić, jaki ma być zakres jego obowiązków? Koniecznie musimy się tego dowiedzieć, bo to będzie miało wpływ, jak będzie wyglądać m.in. ogłoszenie czy promocja rekrutacji.
Ale spokojnie, o wszystko wypytamy Cię podczas wspólnej rozmowy.
Co będzie dalej?
2. Wybierzesz wariant rekrutacji, który najbardziej odpowiada Twojej organizacji
Po zbadaniu potrzeb Twojej organizacji “kawa wyląduje na ławie” — zaproponujemy Ci 2, 3 lub 4 warianty tego, jak mogłaby wyglądać rekrutacja do zespołu Twojej organizacji, a Ty wybierzesz ten, który najbardziej jej odpowiada.
To będzie ważny krok, który określi, jak potoczy się dalszy proces rekrutacji. Ale tu również Cię nie zostawimy — gdy tylko poznamy potrzeby Twojej organizacji, podpowiemy Ci, jaki wariant będzie najlepszy właśnie dla niej.
O wszystkich wariantach rekrutacji przeczytasz nieco później, w dalszej części artykułu.
A co będzie dalej?
3. Wspólnie będziemy szukać najlepszych kandydatów
Gdy tylko ustalimy wszystkie szczegóły rekrutacji: zdefiniujemy Twoje potrzeby, przygotujemy treść ogłoszenia, wybierzemy najlepsze kanały — zaczniemy szukać najlepszych kandydatów.
Rekrutacja będzie iść krok po kroku, aż przez 12 etapów: najpierw zbierzemy zgłoszenia wszystkich kandydatów, później przeprowadzimy solidną ich analizę i roześlemy zestawy zadań do wykonania, następnie porozmawiamy z najlepszymi kandydatami, a na sam koniec przedstawimy Ci tych, którzy będą najlepiej pasować do Twojej organizacji.
Dużo uwagi przeznaczymy na przygotowanie odpowiednich zadań dla kandydatów i przeprowadzenie z nimi rozmów 1:1.
Zadania będą przygotowywane pod dane stanowisko — dzięki czemu możesz mieć pewność, że zweryfikujemy rzeczywiste umiejętności kandydata i jego sposób pracy. Nie oceniamy, czy kandydat zna poprawną odpowiedź (lub jak dobrze potrafi jej szukać w internecie, ale badamy sposób myślenia.
W trakcie rozmów online sprawdzimy sposób pracy i kompetencje miękkie — dzięki temu będziemy wiedzieć, jaki jest sposób myślenia kandydata i jego podejście do wyzwań, które weryfikujemy poprzez pytania behawioralne. W tych rozmowach uczestniczą także nasi eksperci, którzy weryfikują umiejętności merytoryczne kandydatów, sprawdzają także sposób myślenia i działania, a także samodzielność rozmówcy, a także dopytują o szczegóły, które w zadaniach bywają potraktowane ogólnikowo.
A we wszystkim pomoże nam nasz system rekrutacyjny, w którym znajdą się wszystkie ważne informacje dotyczące rekrutacji — zakres obowiązków, wymagane doświadczenie, opis misji organizacji czy terminarz rekrutacji.
System to świetne narzędzie, dzięki któremu:
- proces rekrutacji staje się dla kandydatów prostszy i bardziej zrozumiały,
- wszystkie ważne dane są bezpiecznie przechowywane w jednym miejscu,
- masz totalną pewność, że wszystkie aspekty prawne związane z prowadzeniem rekrutacji są zadbane (mamy na to szczególne oko ;)).
A co po tym i rozmowach z kandydatami?
4. Wybierzesz najlepszego pracownika dla Twojej organizacji
Po rozmowach zdecydujesz, który z kandydatów zostanie zatrudniony. Nie będzie to łatwe, bo wiemy, że na samym końcu zostaną naprawdę najlepsi. Jednak pomożemy Ci wybrać najlepszego z nich — zostawimy Ci rekomendacje, który z kandydatów i dlaczego może być najlepszym wyborem dla Twojej organizacji.
Jednak podjęcie decyzji to będzie już Twoje zadanie — wierzymy, że z naszymi wskazówkami podejmiesz najlepszą!
A gdy tylko to zrobisz, pozostaje Ci zatrudnić nowego pracownika i wprowadzić go do świata organizacji w trakcie tzw. onboradingu (to już kolejny etap współpracy z nowym pracownikiem, ale jeżeli i w tym będziesz potrzebować wsparcia, możesz na nas liczyć).
I na tym kończy się cały proces rekrutacji.
Jakie warianty rekrutacji masz do wyboru?
Wariant I
To podstawowa opcja rekrutacji, która zawiera 12 etapów (kolejne warianty są tylko uzupełnieniem I.) Czego możesz się po nim spodziewać? Tego, że wspólnie przejdziemy przez wszystkie etapy, od przygotowania ogłoszenia, aż po wybór najlepszych kandydatów.
W trakcie procesu część zadań wykonamy sami, a część razem z Twoim zespołem. Oto jak mógłby wyglądać podział zadań podczas naszej współpracy:

Wariant II
To dodatkowa opcja, w której możemy opublikować ogłoszenie w kanałach Armigera i płatnych reklamach na portalach rekrutacyjnych (np. RocketJobs czy NGO.pl).
To rozwiązanie, z którego korzysta najwięcej organizacji, a jego największą zaletą jest to, że ogłoszenia docierają bezpośrednio do społeczności fundraiserów, społeczników i ludzi ze świata NGO.
Wariant III z badaniem potrzeb Twojego zespołu
To opcja dodatkowego zbadania potrzeb zespołu i sprawdzenia, jakiego pracownika najbardziej potrzebuje organizacja.
Może widzisz, że w Twoim zespole, niektóre zadania i obowiązki się przecinają? Lub masz wrażenie, że nie musisz nikogo zatrudniać, bo to nic nie zmieni? I zastanawiasz się, czy w ogóle warto? Jeżeli tak, ten wariant będzie dobrym rozwiązaniem dla Twojej organizacji.
Dlatego przed samym rozpoczęciem rekrutacji, nasz konsultant przeprowadzi badanie, aby sprawdzić, czego w Twoim zespole brakuje.
Ważne! Ten wariant to co innego niż badanie potrzeb organizacji, które robimy na samym początku podczas wspólnej rozmowy.
Wariant IV z sourcingiem
To rozwiązanie, które polega na aktywnym poszukiwaniu kandydatów przez naszego rekrutera na portalu LinkedIn lub zaprezentowaniu oferty zatrudnienia jednemu z kandydatów z naszej bazy. Przeszukamy naszą bazę kandydatów (w której znajduje się kilkaset osób) i tych, którzy spełniają kryteria rekrutacji, zaprosimy do udziału w procesie rekrutacyjnym.
Kiedy warto z niego skorzystać? Wtedy, gdy organizacja szybko potrzebuje znaleźć specjalistę o szczególnych kompetencjach.
Który wariant wybrać?
Jeżeli nie masz pewności, który wariant będzie najlepszy, nie musisz się tym martwić — dzięki temu, że poznamy kontekst Twojej organizacji, pomożemy Ci go wybrać.
Skąd masz mieć pewność, że znajdziesz najlepszego pracownika?
Wybór najlepszych ludzi do wspólnej misji zmiany świata na lepsze, to nie lada wyzwanie!
Dlatego, aby do Twojego zespołu trafiła osoba, która zna się na rzeczy i jednocześnie podziela sercem misję Twojej organizacji, musisz zwrócić uwagę na te 3 cechy u każdego kandydata:
- kompetencje — czy ten ktoś ma umiejętności, wiedzę i motywację, aby fachowo wykonywać swoją pracę,
- charakter — czy ten ktoś rozwiązuje problemy oraz myśli sposób podobny do Twojego zespołu,
- chemia — oraz czy ten ktoś podziela wartości Twojej organizacji i głęboko sercem jest przekonany o jej misji.
Te 3 elementy to podstawa do tego, żeby znaleźć najlepszą osobę — są one założeniami zasady 3C (competences, character, chemistry), którą stosujemy podczas każdej rekrutacji. Dzięki niej możesz mieć pewność, że znajdziesz najlepszego pracownika.
Co gwarantuje Ci rekrutacja z Armigerem?
- Nie musisz poszukiwać dodatkowych ekspertów — cały proces będzie przygotowany przez nasz zespół, w którym zatroszczymy się o wszystkie elementy rekrutacji.
- Lepiej przygotujesz swoją organizację na zmiany — nie tylko dowiesz się, jak przygotować swoją organizację do rekrutacji, ale także otrzymasz wskazówki, na co zwrócić uwagę podczas całego procesu oraz jak wybrać najlepszego kandydata.
- Kandydaci zapamiętają Twoją organizację — oczywiście, nie wszyscy zostaną jej pracownikami, ale zapamiętają ją z rekrutacji, w której otrzymali jasny i konstruktywny feedback, pomimo nieprzyjęcia do kolejnego etapu. A wiemy, że nie zawsze tak jest, prawda… ;)?
- Znajdziesz najlepszego pracownika i sprzymierzeńca na czas — terminy, które ustalimy przed współpracą, będą dla nas jasnymi wytycznymi, do kiedy chcesz znaleźć nowego członka zespołu.