Okazuje się, że w mediach społecznościowych kreatywność to nie wszystko. Chodzi również o dobry plan, regularność i wartościowe treści. Jak publikować w social mediach NGO, aby lepiej i skuteczniej zbierać pieniądze? Poznaj 5 kroków, które pomogą Ci rozwinąć media społecznościowe w Twoim fundraisingu!
Z czym kojarzą Ci się social media w NGO?
- Z tym, że jesteś za nie odpowiedzialny w swojej organizacji?
- Z niezgłębionym oceanem możliwości?
- Lub z czasochłonną i nieefektywną pracą, a przez to z brakiem motywacji lub frustracją?
- A może z potencjałem na rozwój społeczności i energią do tego, by nauczyć się dobrze je prowadzić?
Jeśli chcesz zacząć dobrze je wykorzystywać social media NGO w fundraisingu, ale nie masz na to pomysłu, to idziemy Ci z pomocą. Wierzymy, że ten temat da się ogarnąć, a jego efekty mogą być zaskakujące. Dlaczego? Bo wierzymy w moc mediów społecznościowych i w to, co mogą zdziałać w Twojej organizacji! Z ich pomocą możesz:
- Budować trwałe relacje z nowymi Darczyńcami.
- Skutecznie prosić o wpłaty na prowadzoną zbiórkę.
- Wzmacniać transparentność swoich działań.
- Tworzyć autentyczny wizerunek organizacji pozarządowej.
- A przede wszystkim, dzięki nim, możesz budować grono przyjaciół wokół Twojej misji.
Dlatego na pytanie: “Czy warto?”, odpowiadamy zdecydowanie: Tak, naprawdę warto!
Publikowanie w mediach społecznościowych ma o tyle szczególną moc, że treści nie kierujesz do byle kogo, ale do osoby, która chce Cię poznawać, słuchać, czytać i oglądać. Skoro ktoś już obserwuje Twój profil, to interesuje go co robisz i chce widzieć, co się u Ciebie dzieje. To bardzo dobra wiadomość!
A od czego powinieneś zacząć? Oto 5 obiecanych kroków do sprawniejszego prowadzenia social mediów w NGO.

1. Zacznij od pytania: “Po co social media mojej organizacji?
Dokładnie! To miejsce, od którego powinniśmy zacząć. Warto, abyś zadał sobie to pytanie, ponieważ jeśli odpowiesz na nie precyzyjnie, będziesz wiedział, co robić dalej. W sprecyzowaniu odpowiedzi wykorzystaj kilka pytań pomocniczych:
Jaki jest cel mediów społecznościowych w mojej organizacji? To znaczy… Po co chcę ich używać?
- Czy po to, aby budować wokół organizacji życzliwą społeczność?
- Czy po to, aby były one tylko wizytówką dla NGO?
- Czy po to, aby stanowiły alternatywną formę promocji zbiórek pieniędzy?
- Czy po to, aby były podstawowym i głównym kanałem komunikacji i promocji?
Postaraj się odpowiedzieć na te pytania i skonkretyzować odpowiedź najbardziej, jak to możliwe. Wierzymy, że jego określenie pomoże Ci w kolejnych krokach. Cel używania social mediów powinieneś znaleźć w strategii komunikacyjnej lub fundraisingowej swojej organizacji. Jeśli jednak jeszcze takiej nie masz, to warto się pokusić o jej stworzenie.
O tym, co strategia fundraisingowa może przynieść Twojej organizacji, przeczytasz we wpisie o korzyściach z posiadania strategii.
Bez strategii komunikacyjnej również możesz (i nawet powinieneś!) odpowiedzieć na pytania, które tutaj czytasz. Gdy już określisz cel, możesz przejść do kolejnego kroku.
2. Zrób analizę dotychczasowych działań
Czyli najzwyczajniej przejrzyj przeszłość – jak social media wyglądały w Twojej organizacji do tej pory? Przeskrolluj profil Twojej organizacji na Facebooku, Instagramie, LinkedInie, a może i na TikToku, a następnie zobacz, co się tam sprawdzało do tej pory i co przynosiło największe efekty.
Gdzie Twoi odbiorcy byli najbardziej aktywni?
W którym kanale pisali najwięcej komentarzy, zostawiali najwięcej reakcji? Najprościej mówiąc, który kanał (czyli konkretny serwis) cieszył się się największym zainteresowaniem? Zapisz to i zapamiętaj.
Następnie zadaj sobie pytanie: jakie formy publikacji się sprawdzały? Jeśli było ich niewiele, to może być to ciężkie do zweryfikowania, ale spróbujmy.
- Na co najbardziej reagowali Twoi obserwujący? Na rolki, relacje czy posty?
- Interesowało ich bardziej zdjęcie z uśmiechniętą buzią, grafika czy wideo?
- Chętnie czytali długie opisy czy raczej je pomijali?
To tylko kilka pytań, które pomogą Ci uporządkować i zobaczyć, które publikacje w social mediach sprawdzały się do tej pory. Jeśli sobie na nie odpowiesz, będziesz już na prostej drodze do tego, żeby wiedzieć, co publikować.

Ale to nie wszystko!
Analiza powinna też obejmować to, co dzieje się “za kurtyną Twojej organizacji” – czyli jak przebiega przygotowywanie publikacji w Twoim NGO? A raczej… jakie możliwości ma Twoja organizacja, aby działało to lepiej?
Być może jesteś fundraiserem-samotnikiem, który wszystko publikuje sam – ale tak nie musi przecież być. Rozejrzyj się dookoła i popatrz jakie masz zasoby (także ludzkie).
- Czy w Twoim otoczeniu są pełni zapału wolontariusze, którym podoba się Twoja misja?
- Czy w Twoim zespole jest osoba, która więcej “siedzi w internetach”?
- Czy widzisz w kimś zdolności artystyczne, które mógłby świetnie wykorzystać w social mediach?
Jeśli chociaż raz odpowiedziałeś sobie “tak”, to już połowa sukcesu! Druga połowa to działanie: zaproś tę osobę (lub osoby) do współtworzenia Waszej komunikacji i staraj się budować dobre relacje. W końcu o to chodzi w fundraisingu, prawda?
Co dalej?
3. Poczuj się… swoim Darczyńcą.
Tak! Masz ludzi w organizacji, ale masz też ludzi na zewnątrz – swoich Odbiorców i potencjalnych Darczyńców, którzy chcą Cię wspierać. Skoro planujesz kierować do nich komunikaty i chcesz, aby były skuteczne, powinieneś poznać i dowiedzieć się “co im tam w duszy gra”. Czyli odpowiedzieć sobie na pytania:
- Jak to jest być odbiorcą?
- Co chciałbym widzieć jako odbiorca na profilach tej konkretnej organizacji?
- Co byłoby dla mnie wartościowe?
- Co by do mnie najbardziej przemawiało?
- Co by mnie poruszało?
W tym kroku ważne jest to, żeby postarać się wejść “w skórę” swojego odbiorcy. Jeśli sprecyzujesz cel publikowania w mediach społecznościowych i zrobisz analizę zasobów, łatwiej będzie Ci określić, co chciałby czytać, widzieć i słyszeć Twój odbiorca. Dzięki temu, będziesz kierować do niego bardziej skuteczne komunikaty, a tym samym będziesz sprawniej realizować misję swojej organizacji!
A dalej?

4. Przygotuj plan publikacji.
Bez niego się nie obejdzie! Plan, czyli konkretne działania, które są zaplanowane i określone w czasie. I wiemy dobrze, że papier przyjmie wszystko i wpisać możesz sobie dosłownie wszystko, ale… szkoda Twojego czasu na tworzenie fikcji. Planuj realnie, to znaczy, że plan ma zawierać konkretne wytyczne, daty realizacji poszczególnych publikacji, zadania do wykonania, aby publikacje mogły powstać. Słowo “plan” może wydawać się nieco poważne, ale wcale takie nie jest – to jeszcze nie “strategia”, prawda? Przy strategii to dopiero jest dużo dobrej zabawy! Ale dziś tutaj nie o tym…
Zatem, usiądź z zespołem (lub samemu) i stwórz plik, który będzie zawierał wszystko, czego potrzebujesz, aby utrzymać regularność i logikę komunikacji w społecznościówkach. Niech ten plik będzie Twoim towarzyszem w pracy nad komunikacją – nie zaglądaj do niego tylko wtedy, gdy w panice będziesz szukać pomysłów na treść (to już jest dużo za późno!), ale niech będzie Twoim zewnętrznym mózgiem i niech prowadzi Cię w kontakcie z odbiorcami. Plan publikacji do social media w NGO to niezbędne narzędzie fundraisingowe do codziennej pracy – i przy okazji wspaniały uwalniacz Twojego czasu!
Może tego nie wiesz, ale o dużej części planu właśnie już przeczytałeś. Ponieważ:
- nadanie celu użytkowania social mediów,
- przeprowadzenie analizy
- i “wejście w skórę” odbiorcy,
to totalne podstawy planu komunikacji w mediach społecznościowych.
Dalej rozpracuj kolejne aspekty planu:
Co będziesz komunikować? – czyli przygotuj rodzaje treści social media w NGO.
To znaczy, co ma finalnie znaleźć się w treści postu, relacji, wideo, które planujesz umieścić w social mediach swojej organizacji? W tym aspekcie powinny Ci pomóc odpowiedzi z 1 punktu tego wpisu.
Publikacje możesz podzielić na grupy tematyczne, które mogą dotyczyć:
- obecnych działań organizacji,
- promocji zbiórki pieniędzy,
- mogą przybierać formę edukacyjną
- lub mogą opowiadać o misji lub członkach Twojej organizacji.
Grup tematycznych możesz stworzyć naprawdę dużo – ich ilość może być nieograniczona. Jednak ważne jest to, aby na początek wybrać ich nie więcej niż 3 i do nich tworzyć wybrane treści. Czyli do każdej z grup należy tworzyć posty w konkretnej tematyce. Pomoże Ci to zachować porządek i nie pogubić się w publikacjach. Proste? Pewnie, że proste!
Gdyby jednak okazało się, że nie masz pomysłu i nie wiesz, o czym pisać lub co komunikować, na samym końcu tego tekstu znajdziesz naszą pomoc.
Po tym określ:
Ile publikacji tygodniowo znajdzie się na kanałach social media w NGO, które prowadzisz?
Czyli ustal to, ile postów chcesz publikować tygodniowo. Zrób to samodzielnie lub razem z zespołem i konsekwentnie się tego trzymaj. Staraj się nie zmniejszać ilości postów, chyba, że uznasz to za potrzebne. Na sam początek wystarczy jeden lub dwa posty w tygodniu, a jeśli będziesz publikować szybciej niż myślałeś, możesz się pokusić o większą liczbę.
Co dalej? Uwzględnij…
Gdzie będziesz publikować? – przygotuj kanały.
Na to też już (po analizie z początku tekstu) znasz odpowiedź. Mowa tutaj o kanałach (czyli konkretnych serwisach), w których masz największy dostęp do obserwujących. Ta wiedza pozwoli Ci na wybranie tego, czy bardziej sprawdzą się:
- posty na Facebooku,
- posty na LinkedIn,
- relacje lub rolki na Instagramie
- czy video na TikToku.
Jeśli się tego dowiesz, wybierz jedno lub dwa media i zacznij w nich publikować. Tak, po prostu zacznij i zobaczysz, co się wydarzy.
W ramach planu warto określić także:
W jakich dniach pojawią się publikacje? – przygotuj kalendarz.
Pomyśl, w których dniach Twoi odbiorcy mogą być najbardziej aktywni w Internecie. To wtedy istnieje największa szansa na spotkanie ich w social mediach. Zdradzimy Ci tajemnicę, że są dostępni w tych godzinach i tych dniach, w których Ty sam spędzasz najwięcej czasu z telefonem 🙂
Mogą to być:
- czas w trakcie dojazdu do pracy,
- moment przerwy obiadowej,
- godziny wieczornego odpoczynku.
Konfiguracji jest wiele, dlatego postaraj się wybrać i dostosować najlepsze godziny dla Twoich odbiorców. Pamiętaj jednak o tym, aby aktualizować te dane i zmieniać czas publikacji. Dzięki temu masz największą szansę, że spotkasz się z odbiorcami i dotrzesz do nich ze swoim komunikatem.
I oto w tych kilku punktach dowiedziałeś się jaka powinna być zawartość planu social media w NGO.
Na końcu tej strony możesz pobrać SZABLON PLANU PUBLIKACJI, aby wszystko, zawsze mieć pod ręką.
A teraz ostatni z krok…
5. Określ proces powstawania publikacji
Proces musi trwać, a treści ktoś musi tworzyć. Być może do tej pory sam publikowałeś posty? Istnieje na to duża szansa, bo tak działa wielu fundraiserów. Jak to w takim razie ogarnąć?

Skoro określiłeś wszystkie potrzebne elementy, a także liczbę postów tygodniowo, zacznij tworzyć. O ile Twoje zasoby Ci na to pozwalają, możesz zaprosić do tego także innych, współpracowników czy wolontariuszy. Bez względu na to, czy będziesz to robić samodzielnie czy w grupie, ważne jest, aby pamiętać o kilku zasadach:
Twórz treści z zapasem
Nie zostawiaj przygotowania publikacji na ostatnią chwilę. One powinny być przygotowane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. Czyli jeśli dziś jest wtorek, a post ma wlecieć w czwartek, to powinien być już gotowy kilka dni temu. Jest to potrzebne, aby zachować płynność i regularność publikacji oraz odciążyć Cię od myślenia w panice “o, nie, pasuje coś wrzucić!”.
Dlatego zawsze miej przygotowane treści co najmniej tydzień do przodu! Dobrą praktykę będzie również zaplanowanie całego miesiąca – możesz spróbować i tego.
Twórz bazę treści uniwersalnych
Może wydaje Ci się, że to jedno i to samo, jednak przez “treści uniwersalne” rozumiemy takie posty, które możesz opublikować zawsze, niezależnie od sytuacji i akcji w organizacji, a które wzbudzają hojność i chęć wsparcia. Każdy fundraiser powinien mieć taką bazę postów. Treści uniwersalne to np.:
- posty o misji organizacji,
- opowieść o kulisach pracy,
- przedstawienie członków zespołu,
- opis historii podopiecznego.
Przygotowanie ich pozwoli Ci na to, żeby od czasu do czasu nie martwić się, co teraz opublikować. To trochę jak asy w rękawie, które możesz wyciągać w nagłym wypadku.
Daj drugiej osobie treści do sprawdzenia
Zdarza się, że tak zafiksujemy się na punkcie danego tematu i tak wkręcimy się w jego pisanie, że w przekonaniu, że odbiorca nas na pewno rozumie, użyjemy skrótu myślowego, przez co w konsekwencji napiszemy coś niezrozumiałego.
Dlatego tak ważne jest, aby poprosić drugą osobę o sprawdzenie treści. Jeśli jesteś w zespole, pewnie zrobi to Twój kolega czy koleżanka. A jeśli nie masz nikogo z pracy obok siebie, zawsze możesz poprosić kogoś bliskiego. Pozwoli Ci to uniknąć pomyłek i nieporozumień w tym, co publikujesz.
A współpracując w zespole?
Jeśli treści tworzysz z kimś, to postarajcie się dać sobie większy bufor czasowy, np. nie tydzień, a 10 dni z wyprzedzeniem. Będziecie mieć wtedy wystarczająco dużo czasu na skorygowanie błędów w tekście czy dopytanie o szczegóły. Ta praktyka pomoże Wam przedwcześnie unikać pomyłek.
I oto 5 kroków do lepszych social mediów w fundraisingu!
Wierzymy, że wprowadzenie tych kilku zasad pomoże Ci ogarnąć media społecznościowe w Twojej organizacji. Jak widzisz, nie liczy się w nich tylko kreatywność, ale także analiza, planowanie i mądra organizacja. A to dopiero tylko kilka podstawowych zasad! Pamiętaj, że to tylko nasza propozycja, samodzielnie możesz modyfikować plan, rozszerzać analizę i budować więcej treści – rób to do woli!
Próbuj i testuj, jak każdy fundraiser!
Jeśli tak jak my, widzisz w social mediach potencjał i chcesz je rozwijać w swojej organizacji, to chcemy Ci w tym pomóc. Przygotowaliśmy dla Ciebie 3 wiadomości e-mail, które wyślemy do Ciebie w ciągu trzech dni i które usprawnią Twoją komunikację. Znajdziesz w nich:
- Szablon persony – podstawę do poznania tego kim jest Twój odbiorca.
- Koszyk treści uniwersalnym – czyli zestaw tematów, o których możesz pisać zawsze.
- Tablicę social mediów – X najważniejszych, niezmiennych zasad, które rządzą mediami społecznościowymi.
- precyzyjniej określisz kluczowe komunikaty do social media w NGO,
- stworzysz pełną personę i rozpoznasz grupy docelowe,
- oraz przygotujesz szerszy bank treści komunikatów ponadczasowych.
To co? Do zobaczenia!
