Jak regularnie zbierać pieniądze? Oto 6 najczęstszych błędów w obsłudze Darczyńców

Regularne zbieranie pieniędzy to nie tylko marzenie wielu organizacji pozarządowych, ale warunek ich przetrwania i stabilnego działania. I choć wiele NGO wie, jak regularnie zbierać pieniądze, to już znacznie mniej rozumie, jak zatrzymać Darczyńców na dłużej. Dlaczego? Popełniają te 6 najczęstszych błędów.

Brzmi znajomo?

Pewnie dobrze znasz ten scenariusz… 

Tworzysz przemyślaną kampanię fundraisingową. Pojawiają się nowi Darczyńcy, a wraz z nimi nowe darowizny. Pierwsza wpłata – jest! Druga – super! Trzecia – extra! A po kilku miesiącach… Darczyńcy znikają. Coś, co miało trwać latami, kończy się po kilku miesiącach.

Co poszło nie tak?

Jeśli chcesz wiedzieć, jak skutecznie regularnie zbierać pieniądze, unikaj tych 6 błędów:

1. Brak kontaktu po wpłacie – czyli brak podziękowania

Jeśli zależy Ci, aby regularnie zbierać pieniądze, musisz zadbać o relacje z Darczyńcą od pierwszej wpłaty. Brak podziękowań sprawia, że Darczyńca może poczuć się jak bankomat: niedoceniony i nieważny. 

“Cóż. Stówka nie moja.” – powie sobie po cichu.

A przecież to właśnie dziękowanie buduje relację!

Co możesz z tym zrobić?

  • Wyświetl tzw. thank you page zaraz po dokonaniu wpłaty.
  • Wyślij maila lub list w ciągu 24 godzin (maila – gdy Darczyńca zostawił dane w formularzu, list – gdy Darczyńca przelał pieniądze na konto). 

To prosty sposób, aby już na początku sprawić, że będzie chciał wpłacić ponownie.

2. Brak raportowania i opowieści o tym, co zmienia się dzięki wsparciu

Dziękowanie to dopiero początek.

Jeśli chcesz regularnie zbierać pieniądze, pokaż, że darowizna Darczyńcy naprawdę zmienia czyjeś życie. Popatrz na sytuację poniżej. 

Darczyńca wpłaca pieniądze, a kilka tygodni później otrzymuje wiadomość: 

“Schronisko udało się powiększyć o kolejne 4 budy, dzięki czemu psiaki będą mogły spać w ciepłym i suchym miejscu – i to dzięki Tobie, Drogi Darczyńco!”.

Prawda, że taka wiadomość porusza i pokazuje zmianę? 

Dlatego raportuj i opowiadaj, jak świat zmienia się dzięki Darczyńcy.

3. Brak zaproszenia do świata organizacji

Wielu Darczyńców często nie wie, co dzieje się w Twojej organizacji: czym się zajmujesz, komu pomagasz, czy potrzebujesz więcej pomocy. 

Dlatego zaproś ich do: 

  • wydarzeń organizacji,
  • działań wolontariackich,
  • poznania historii podopiecznych,
  • zakulisowego życia organizacji.

Zrób to, a zobaczysz, że Darczyńcy nie tylko się zaangażują, ale także będą lojalni.

4. Brak ponownej prośby

To zaskakujące, ale… wiele organizacji nigdy nie prosi o ponowne darowizny. 

Darczyńcy wpłacają jednorazowo i nie otrzymują żadnej informacji, że NGO potrzebuje wsparcia. 

Zostają z informacją “Świetnie sobie radzimy!”, gdy tymczasem… organizacja jest na skraju finansowego wyczerpania. Dlatego, aby regularnie zbierać pieniądze, proś o ponowne darowizny jasno i regularnie. I rób to zwłaszcza, gdy Darczyńca przestaje wpłacać!

5. Brak segmentacji i personalizacji

Brak segmentacji polega na tym, że wszyscy Darczyńcy niezależnie od częstotliwości, wysokości, czasu i okoliczności wpłaty, otrzymują te same wiadomości. 

A przecież inne podziękowania powinien otrzymać Darczyńca, który wpłaca 10 zł miesięcznie, a inne taki, który od lat wspiera Twoją NGO większymi sumami

Co możesz z tym zrobić? 

  1. Posegmentuj Darczyńców w CRMie lub prostym Excelu pod względem częstotliwości, wysokości i okoliczności wpłat,
  2. dostosuj do nich kanały komunikacji i formy kontaktu, 
  3. oraz dopasuj treści. 

Do tego personalizuj treści – dodawaj imię Darczyńcy do maili i listów. 

Inaczej brzmi list, który rozpoczyna się od “Drogi Darczyńco!”, a inaczej, który rozpoczyna się od “Droga Agnieszko!”, i który w treści ma wiele powtórzeń imienia. 

Takie personalizowanie sprawia, że Darczyńca czuje się zauważony.

Dlatego jeśli znasz swoich Darczyńców oraz okoliczności ich wpłat, segmentuj i personalizuj treści, aby były najlepiej dopasowane do Twoich Darczyńców!

6. Brak prośby o zwiększenie kwoty darowizny

Czy wiesz, że możesz poprosić o więcej pieniędzy? 

Jeśli Darczyńca już wspiera Twoją misję, to znaczy, że mu na niej zależy. I często jest gotowy pomóc jeszcze bardziej, ale… często nie wie, że może wpłacać więcej. 

Co możesz  z tym zrobić?

  • Zaoferuj opcję zwiększenia darowizny o symboliczną kwotę (np. +10 zł).
  • Zaproponuj konkretne cele i wytłumacz, na co przełożą się te pieniądze (np. „każde 10 złotych to kolejny ciepły posiłek dla potrzebującego”).
  • Wprowadź automatyczne przypomnienie o możliwości podniesienia wsparcia po np. 6 miesiącach.

Pamiętaj!

Regularny Darczyńca to nie ktoś, kogo zdobywasz raz i możesz zostawić. Dlatego jeżeli chcesz regularnie zbierać pieniądze, dbaj o relację, komunikuj się i dawaj wartość.A jeżeli potrzebujesz więcej wiedzy na temat NGO, fundraisingu i zarządzania, zapisz się do Tygodnika Fundraisingowego. To darmowy newsletter, w którym znajdziesz pomoc w codziennych wyzwaniach pracy w organizacji pozarządowej. Wysyłamy go w każdy wtorek rano.

Co znajdziesz w środku?

  • Praktyczne porady o zbieraniu pieniędzy, 
  • wskazówki dotyczące zarządzania i pracy w NGO, 
  • aktualne informacje o przydatnych kursach i szkoleniach,
  • nieco humoru i wsparcia od osób, które pracują w fundraisingu od lat!

Shopping Cart
SZKOŁA HOJNOŚCI
Przewiń do góry