Regularne zbieranie pieniędzy to nie tylko marzenie wielu organizacji pozarządowych, ale warunek ich przetrwania i stabilnego działania. I choć wiele NGO wie, jak regularnie zbierać pieniądze, to już znacznie mniej rozumie, jak zatrzymać Darczyńców na dłużej. Dlaczego? Popełniają te 6 najczęstszych błędów.
Brzmi znajomo?
Pewnie dobrze znasz ten scenariusz…
Tworzysz przemyślaną kampanię fundraisingową. Pojawiają się nowi Darczyńcy, a wraz z nimi nowe darowizny. Pierwsza wpłata – jest! Druga – super! Trzecia – extra! A po kilku miesiącach… Darczyńcy znikają. Coś, co miało trwać latami, kończy się po kilku miesiącach.
Co poszło nie tak?
Jeśli chcesz wiedzieć, jak skutecznie regularnie zbierać pieniądze, unikaj tych 6 błędów:
1. Brak kontaktu po wpłacie – czyli brak podziękowania
Jeśli zależy Ci, aby regularnie zbierać pieniądze, musisz zadbać o relacje z Darczyńcą od pierwszej wpłaty. Brak podziękowań sprawia, że Darczyńca może poczuć się jak bankomat: niedoceniony i nieważny.
“Cóż. Stówka nie moja.” – powie sobie po cichu.
A przecież to właśnie dziękowanie buduje relację!
Co możesz z tym zrobić?
- Wyświetl tzw. thank you page zaraz po dokonaniu wpłaty.
- Wyślij maila lub list w ciągu 24 godzin (maila – gdy Darczyńca zostawił dane w formularzu, list – gdy Darczyńca przelał pieniądze na konto).
To prosty sposób, aby już na początku sprawić, że będzie chciał wpłacić ponownie.
2. Brak raportowania i opowieści o tym, co zmienia się dzięki wsparciu
Dziękowanie to dopiero początek.
Jeśli chcesz regularnie zbierać pieniądze, pokaż, że darowizna Darczyńcy naprawdę zmienia czyjeś życie. Popatrz na sytuację poniżej.
Darczyńca wpłaca pieniądze, a kilka tygodni później otrzymuje wiadomość:
“Schronisko udało się powiększyć o kolejne 4 budy, dzięki czemu psiaki będą mogły spać w ciepłym i suchym miejscu – i to dzięki Tobie, Drogi Darczyńco!”.
Prawda, że taka wiadomość porusza i pokazuje zmianę?
Dlatego raportuj i opowiadaj, jak świat zmienia się dzięki Darczyńcy.
3. Brak zaproszenia do świata organizacji
Wielu Darczyńców często nie wie, co dzieje się w Twojej organizacji: czym się zajmujesz, komu pomagasz, czy potrzebujesz więcej pomocy.
Dlatego zaproś ich do:
- wydarzeń organizacji,
- działań wolontariackich,
- poznania historii podopiecznych,
- zakulisowego życia organizacji.
Zrób to, a zobaczysz, że Darczyńcy nie tylko się zaangażują, ale także będą lojalni.
4. Brak ponownej prośby
To zaskakujące, ale… wiele organizacji nigdy nie prosi o ponowne darowizny.
Darczyńcy wpłacają jednorazowo i nie otrzymują żadnej informacji, że NGO potrzebuje wsparcia.
Zostają z informacją “Świetnie sobie radzimy!”, gdy tymczasem… organizacja jest na skraju finansowego wyczerpania. Dlatego, aby regularnie zbierać pieniądze, proś o ponowne darowizny jasno i regularnie. I rób to zwłaszcza, gdy Darczyńca przestaje wpłacać!
5. Brak segmentacji i personalizacji
Brak segmentacji polega na tym, że wszyscy Darczyńcy niezależnie od częstotliwości, wysokości, czasu i okoliczności wpłaty, otrzymują te same wiadomości.
A przecież inne podziękowania powinien otrzymać Darczyńca, który wpłaca 10 zł miesięcznie, a inne taki, który od lat wspiera Twoją NGO większymi sumami.
Co możesz z tym zrobić?
- Posegmentuj Darczyńców w CRMie lub prostym Excelu pod względem częstotliwości, wysokości i okoliczności wpłat,
- dostosuj do nich kanały komunikacji i formy kontaktu,
- oraz dopasuj treści.
Do tego personalizuj treści – dodawaj imię Darczyńcy do maili i listów.
Inaczej brzmi list, który rozpoczyna się od “Drogi Darczyńco!”, a inaczej, który rozpoczyna się od “Droga Agnieszko!”, i który w treści ma wiele powtórzeń imienia.
Takie personalizowanie sprawia, że Darczyńca czuje się zauważony.
Dlatego jeśli znasz swoich Darczyńców oraz okoliczności ich wpłat, segmentuj i personalizuj treści, aby były najlepiej dopasowane do Twoich Darczyńców!
6. Brak prośby o zwiększenie kwoty darowizny
Czy wiesz, że możesz poprosić o więcej pieniędzy?
Jeśli Darczyńca już wspiera Twoją misję, to znaczy, że mu na niej zależy. I często jest gotowy pomóc jeszcze bardziej, ale… często nie wie, że może wpłacać więcej.
Co możesz z tym zrobić?
- Zaoferuj opcję zwiększenia darowizny o symboliczną kwotę (np. +10 zł).
- Zaproponuj konkretne cele i wytłumacz, na co przełożą się te pieniądze (np. „każde 10 złotych to kolejny ciepły posiłek dla potrzebującego”).
- Wprowadź automatyczne przypomnienie o możliwości podniesienia wsparcia po np. 6 miesiącach.
Pamiętaj!
Regularny Darczyńca to nie ktoś, kogo zdobywasz raz i możesz zostawić. Dlatego jeżeli chcesz regularnie zbierać pieniądze, dbaj o relację, komunikuj się i dawaj wartość.A jeżeli potrzebujesz więcej wiedzy na temat NGO, fundraisingu i zarządzania, zapisz się do Tygodnika Fundraisingowego. To darmowy newsletter, w którym znajdziesz pomoc w codziennych wyzwaniach pracy w organizacji pozarządowej. Wysyłamy go w każdy wtorek rano.
Co znajdziesz w środku?
- Praktyczne porady o zbieraniu pieniędzy,
- wskazówki dotyczące zarządzania i pracy w NGO,
- aktualne informacje o przydatnych kursach i szkoleniach,
- nieco humoru i wsparcia od osób, które pracują w fundraisingu od lat!