Jak mierzyć skuteczność fundraisingu?

Kiedy mowa o skuteczności w fundraisingu? Czy skuteczny fundraising to dużo wpłat, czy liczna grupa Darczyńców? A może najlepsza skuteczność jest wtedy, kiedy zawsze osiągamy cel finansowy zbiórki? Skuteczność fundraisingu nie jest i nie musi być subiektywna. Można ją mierzyć i wykorzystywać do tego twarde dane. Z tego wpisu dowiesz się, jak mierzyć skuteczność w fundraisingu.

Jak mierzyć swoją skuteczność poprzez wskaźniki fundraisingu?

Skuteczność w fundraisingu – czyli co?

Fundraising relacyjny bazuje na relacji, w ramach której zaprasza się Darczyńców do wspólnej realizacji misji. W praktyce oznacza to mniej więcej: zróbmy dobro, mamy do tego ludzi (zespół naszej organizacji) – czy Ty, człowieku, chcesz przyczynić się do tej dobrej sprawy poprzez wsparcie pieniężne tejże akcji? 

Po tym relacyjnym podejściu poznaje się Armigera. Dlaczego więc my – najwięksi ambasadorzy fundraisingu relacyjnego – poruszamy temat wskaźników? Bo ostatecznie to twarde dane są dowodem na słuszność prowadzonych działań, a efekt finansowy jest wynikiem ciężkiej, prawidłowo wykonanej pracy.

Czy tego chcemy, czy nie, to zebrana kwota jest tym, z czego rozlicza się fundraisera, nie zaś liczba nawiązanych relacji i lajków pod postami w mediach społecznościowych. 

Relacje są drogą do skuteczności. Ale szefostwo i tak sprawdzi stan konta jako jej ostateczną miarę. Jednak to nie wszystko, co możesz mierzyć w fundraisingu. Czytaj dalej.

Jak liczyć wskaźniki fundraisingu?

Zmierz to, jak Ci idzie

Zbiórka zakończona sukcesem, czyli osiągnięty cel finansowy, to wskaźnik sukcesu fundraisingowego? A może dodatni ROI (z ang. return on investment, zwrot z inwestycji) to już wystarczający powód do tego, by odtrąbić skuteczność fundraisingu w Waszej organizacji? Trochę tak, a trochę nie.

Osiąganie celów finansowych to bardzo wyraźny miernik. Dobry zwrot z inwestycji to wręcz podstawa zasadności fundraisingu, zwłaszcza po okresie wdrożenia działań fundraisingowych w organizacji (a ten trwać od 6 do nawet 24 miesięcy). Ale mamy o wiele więcej wskaźników, które mówią o skuteczności fundraisingu.

wskaźniki związane z wartością pozyskanych pieniędzy

Bardzo konkretnym wskaźnikiem jest wynik finansowy na koniec danego okresu. Suma finansowa to pierwszy wskaźnik, a z nią wiążą się także inne informacje, czyli – ilość wpłat na, które składa się finalna kwota – czy było to dużo (ale “dużo”, to nie mierzalny wskaźnik, więc dokładnie ile?), częstotliwość wpłat, która odpowiada na pytanie, jak często Darczyńcy wpłacają.

Kolejna dana, która niesie za sobą niebagatelną garść informacji o skuteczności fundraisingu to średnia wpłata – ile wyniosła średnia wartość wpłaty, jaka jest dominanta – czyli kwota najczęściej występująca wśród Darczyńców. Te dane pozwalają oceniać skuteczność fundraisingową rok do roku lub projekt do projektu. Na ich podstawie można obserwować zachowania Darczyńców, czy nabierają przekonania do celu, czy ich poziom zaangażowania w misję organizacji spada, utrzymuje się czy rośnie.

Powyższe dane dają także obraz do wnioskowania o skuteczności Twojej komunikacji zewnętrznej, w tym na przykład Twoich call to action (wezwań do działania).

wskaźniki związane z relacyjnością

Otóż to! Relacyjność można mierzyć! W jaki sposób? Począwszy od mierzenia przyrostu w bazie Darczyńców, co wydaje się być najbardziej intuicyjne, ale też świetnie pokazujące jak skuteczne są Wasze działania promocyjne, które w tym celu uruchamiamy. O stopniu relacyjności mówi także wskaźnik liczby Darczyńców regularnych – ilu z Darczyńców zdecydowało się na wsparcie stałe?

Ciekawe informacje, to również te, które mówią o tym, kiedy Darczyńca incydentalny podejmuje decyzję o wsparciu regularnym. Jeśli Twoja organizacja prowadzi rzetelną bazę danych Darczyńców, to te warunki będą widoczne jak na dłoni. 

Wskaźnik najdobitniej pokazujący więź Darczyńcy z organizacją to retencja, inaczej utrzymanie Darczyńcy – jak długo zostaje on z organizacją, w perspektywie roku, kilku lat. 

Organizacje, które pracują z danymi przez lata będą w stanie określić także wskaźnik darowizn w całym cyklu, który mówi o tym, ile wpłat i jaką kwotę sumarycznie pozyskujemy z całego cyklu życia Darczyńcy w naszej organizacji – od pierwszej do ostatniej wpłaty.

wskaźniki związane z efektywnością fundraisera

Praca z danymi jest błogosławieństwem. W twardy, niepodważalny sposób mówi: to jest skuteczne, to nie jest skuteczne. Dzięki analizie informacji związanych ze zbieraniem pieniędzy możesz oceniać rentowność narzędzi, które wykorzystujesz.

Na przykład: reklama w mediach społecznościowych na pozyskanie nowych czytelników newslettera nie pozyskuje leadów? Skoro jest nieskuteczna, to warto poszukać innego rozwiązania. Inserty w prasie lokalnej wydają się przestarzałe? Skoro ilość wpłat jest znacząca, to znaczy, że może akurat w  przypadku Twoich odbiorców to narzędzie jest przyjazne. 

O skuteczności fundraisera i jego zdolności reagowania na zmiany mówi współczynnik pokrycia – rozumiemy przez niego pokrycie ilości odchodzących Darczyńców nowymi Darczyńcami. A o tym, czy fundraiser pracuje z danymi na bieżąco możemy się dowiedzieć obserwując przesunięcia, czyli zmiany w kwotach wpłaty Darczyńców, ich utrzymaniu lub sinusoidy w ilości wpłat u poszczególnych wspierających.

Wskaźniki skuteczności fundraisingu mają pomagać – nie przeszkadzać

Jeśli mierzysz wskaźniki skuteczności działań fundraisingowych w swojej organizacji, to nie pozostaje nic innego, jak serdecznie Ci pogratulować i kibicować, by się to nie zmieniło. 

Jeśli jednak jesteś w tej grupie czytelników, która już w połowie tego tekstu zwątpiła w swoje działania, załamuje Cię, że oto dochodzi Ci kolejny obowiązek lub przerażenie chwyta Cię w szpony strachu, bo nie wiesz, kiedy w końcu uda Ci się nadrobić te wszystkie dane, tabelki… to chcemy Ci powiedzieć: spokojnie – keep calm and do fundraising (z ang. zachowaj spokój i rób fundraising). 

Po pierwsze, jeśli Twoja organizacja idzie naprzód to dobrze.

Działacie, rozwijacie się, jesteście stabilni – to wskaźnik, który nie jest mierzalny, ale musi być spełniony, by mówić o rozwoju i skuteczności fundraisingu. A jeśli Twoja organizacja jest w kryzysie, to samo mierzenie wskaźników skuteczności fundraisingu jej nie pomoże. Może za to być wsparciem w wychodzeniu z kryzysu lub odpowiednio wcześnie alarmować o nadchodzących trudnościach. 

Po drugie, nie wszystkie wskaźniki muszą być dla Ciebie i Twojej organizacji tak samo istotne w tym samym momencie. Czyli nie wszystko dziś, teraz, zaraz, natychmiast, ale docelowo i w perspektywie. Jeśli do tej pory nie mierzyliście żadnych wskaźników, wybierzcie te, które są najistotniejsze, zwłaszcza jeśli badanie będzie obejmować również jakiś okres wstecz. 


Co więcej, wskaźniki są częścią każdej dobrej strategii fundraisingowej. A Ty masz już taką?  Przeczytaj o tym, jak czerpać korzyści ze strategii swojej organizacji

pobierz listę wskaźników fundraisingu i mierz swoją skuteczność fundraisingu

Pobierz listę wskaźników skuteczności fundraisingu 

W końcu, mierzenie wskaźników to trochę jak wizyta u dentysty – nie jest przyjemne, ale daje długofalowe korzyści. Pozwala na przejrzystą i przystępną prezentację danych. Daje także łatwość wnioskowania. Ale przede wszystkim regularne mierzenie skuteczności fundraisingu daje najlepszy obraz tego, co dzieje się w organizacji w tym obszarze, na jakie trudności musi przygotować się Twoja organizacji i z którego źródła może liczyć na największe wsparcie finansowe. 

Nie obawiaj się liczb, pomimo, że na pierwszy rzut oka mogą wyglądać przerażająco. Mierz wskaźniki skuteczności fundraisingu, bo liczby są najlepszym sprzymierzeńcem strategicznego i realnego planowania działań i akcji fundraisingowych. 

Wiemy, że skoro tu jesteś i czytasz te słowa, to bardzo poważnie podchodzisz do swoich obowiązków i skuteczności fundraisingu. Dlatego, by nieco ułatwić Ci opanowanie tego, co mierzyć i poznanie tego, który wskaźnik mówi o jakim zjawisku, przygotowaliśmy dla Ciebie małe wsparcie, które pozwoli Ci mieć nie tylko w głowie, ale i blisko siebie, także na papierze, listę wskaźników fundraisingu do pobrania.

A może webinar “13 mierzalnych usprawnień Twojego fundraisingu”?

Szczepan Kasiński przeprowadził webinar “13 mierzalnych usprawnień Twojego fundraisingu”, z którego dowiesz się w jaki sposób podnieść efektywność swoich działań i zwiększyć poszczególne wskaźniki fundraisingu.

Obejrzyj na webinar jeżeli chcesz: 

  • Sprawdzić, czy mierzysz wszystkie parametry fundraisingu, 
  • Dowiedzieć się, jak podnosić wskaźniki zbierania pieniędzy, 
  • Nauczyć się mierzyć skuteczność współpracy z Darczyńcami, 
  • Poznać niskokosztowe sposoby na optymalizację fundraisingu,
  • Wprowadzić zmiany w swojej organizacji w kolejnych miesiącach,
  • Oraz zbierać jeszcze więcej.
Shopping Cart
SZKOŁA HOJNOŚCI
Przewiń do góry