Fundraising (eng.) to pozyskiwanie funduszy dla organizacji społecznych i pozarządowych. Jednak na czym polega fundraising relacyjny? Jak może pomóc Twojej organizacji? I dlaczego jest znacznie lepszym źródłem finansowania, niż granty? Przeczytaj ten artykuł, aby dowiedzieć się, co to fundraising relacyjny.
Fundraising polega na kochaniu ludzi i okazywaniu im tego, kropka. A pieniądze przyjdą później.
Szczepan Kasiński
Te słowa Szczepana Kasińskiego to clue tego, co moglibyśmy powiedzieć o fundraisingu relacyjnym. Fundraising to po prostu okazywanie ludziom dobra. Nie czekanie na pieniądze, ale obdarowywanie, zanim samemu zostanie się obdarowanym.
Czym jest fundraising relacyjny?
Fundraising relacyjny to sposób zbierania pieniędzy przez budowanie relacji z Darczyńcami. To, jak budujesz relacje, przekłada się na to, jak Darczyńcy wspierają Twoją organizację.
Dlaczego relacje są ważniejsze niż pieniądze?
Aby przybliżyć ten temat, mamy dla Ciebie 5 wskazówek, jak budować relacje z Darczyńcami. To zasady, które pokażą Ci, na czym polega fundraising relacyjny w praktyce.
1. Okazuj wdzięczność
Bez tego nie zaczynaj — wdzięczność to fundament tego, czym jest fundraising relacyjny. Aby zbierać, musisz dziękować na każdym kroku: zaraz po wpłacie, tydzień po wpłacie, a nawet przed wpłatą. Musisz pokazywać swoim Darczyńcom wdzięczność i bardzo często komunikować słowo “Dziękuję!” (nawet zanim wpłacą, naprawdę ;)). Dziękuj, kiedy tylko możesz.
Ale poza wdzięcznością jest coś jeszcze:
2. Nie bój się prosić
“Ale jak to… prosić?” – zapytasz. Tak, nie bój się prosić! Może masz pewną niechęć do proszenia lub czujesz z tego powodu wstyd. Nic nie szkodzi! Wielu z nas tak ma — zostaliśmy wychowani, aby być samodzielni i nie prosić o pomoc, ale w proszeniu nie ma nic złego!
Dlatego, gdziekolwiek będziesz zbierać pieniądze: na portalu, w postach, w mailach, w listach, proś odważnie! Jasno pisz “Proszę o Twoje wsparcie!”. Bez tego, Twoi potencjalni Darczyńcy nawet nie będą wiedzieć, że zbierasz pieniądze.
3. Dawaj wolność Darczyńcy
Pamiętaj, że ludzie pomagają ludziom. Jeżeli ktoś wpłaca, robi to z własnej nieprzymuszonej woli. Możesz prosić, możesz opowiadać o historiach, możesz mówić o tym, jak wykorzystasz pieniądze, ale nie możesz ich wymuszać.
Dlaczego to takie ważne? W zbieraniu pieniędzy łatwo przekroczyć cienką granicę i napisać np. “Jeżeli nie wpłacisz, to… (stanie się coś złego)”. Takie zachowanie zabiera wolność, jest manipulacją i w emocjonalny wymusza na Darczyńcy wpłatę darowizny. Nie rób tego, bo nawet jeśli zadziała, to na krótką metę!
4. Testuj, próbuj, szukaj
Jeżeli zbierasz, musisz próbować nowych rzeczy! Sposobów, metod, technik, narzędzi, jest tyle, ile dasz radę wymyślić. Oczywiście, nie musisz próbować ich wszystkich, ale kreatywne połączenie różnych rozwiązań i wybranie tych najlepszych może przynieść efekty, jakich się nie spodziewasz.W fundraisingu możesz działać kreatywnie i nieszablonowo, a jak to zrobisz, zależy od Ciebie!
Musisz wiedzieć, że organizacje, które szukają nowych sposobów i rozwiązań (gratulacje dla Ciebie, czytelniku bloga 😉 ), naprawdę działają skutecznie.
Dlatego nie obawiaj się testowania! Czasem szalony pomysł, może być tym najlepszym.
5. Darczyńcocentryczność w fundraisingu relacyjnym
To zasada, o której nie możesz zapomnieć. Co to takiego? Darczyńcocentryczność polega na przeniesieniu uwagi w komunikacji organizacji, na osobę Darczyńcy.
To nie organizacja robi dobro. To Darczyńca pomaga je robić.
To nie środki finansowe organizacji. To hojna wpłata Darczyńcy.
To nie sukces organizacji. To sukces wszystkich: jej i Darczyńców.
Ta zasada mówi, że Darczyńcy są najważniejszymi osobami dla organizacji i właśnie dlatego zawsze piszemy Darczyńcy przez duże “D”. To oni są najważniejsi i pomagają Ci w zmienianiu świata na lepsze!
To dlatego fundraising relacyjny działa!
To zasady, które stosuje setki organizacji społecznych i pozarządowych w Polsce, i dzięki którym:
- pozyskują nowych i hojnych Darczyńców,
- przyciągają nowych obserwatorów i wolontariuszy,
- budują autentyczne relacje,
- i w efekcie zbierają regularnie i skutecznie.
Jak zacząć fundraising relacyjny w NGO?
Zacznij od stosowania tych zasad! A jeżeli potrzebujesz więcej wiedzy, przeczytaj ten artykuł. To krótki poradnik o tym, jak postawić 5 pierwszych kroków do skutecznego zbierania pieniędzy.
Dołącz do Tygodnika Fundraisingowego!
To darmowy newsletter, w którym znajdziesz pomoc w codziennych wyzwaniach pracy w organizacji pozarządowej. Wysyłamy go w każdy wtorek rano.
Co znajdziesz w środku?
- Praktyczne porady o zbieraniu pieniędzy,
- wskazówki dotyczące zarządzania i pracy w NGO,
- aktualne informacje o przydatnych kursach i szkoleniach,
- nieco humoru i wsparcia od osób, które pracują w fundraisingu od lat!