Wkładasz mnóstwo pracy, aby Twój fundraising działał i był zgodny ze strategią, ale nie widzisz realnych efektów? Problemem może być jeden z 9 błędów, który wynika z błędnych założeń i używania strategii. Sprawdź, który z nich sprawia, że Twoja strategia nie działa!
Strategia to sztywny dokument! Tylko wyznacza cele, a nie pomaga ich realizować!
To podejście, z którym wiele razy spotkaliśmy w pracy z fundraiserami i liderami NGO. I rzeczywiście coś w nim jest. W końcu strategia jest po to, aby:
- pomagać w realizowaniu celów organizacji,
- przekładać działania na rzeczywiste efekty,
- oraz być czymś, po co się często i chętnie sięga.
A gdy tak nie jest, staje się sztywnym dokumentem, z którego nic nie wynika i donikąd nie prowadzi. Co wtedy robić? Sprawdź, który z błędów sprawia, że Twoja strategia nie działa i naucz się je naprawić!
Jakie 9 błędów sprawia, że strategia nie działa?
Pamiętaj: strategia ma służyć Tobie i Twojej misji, a nie Ty jej! Ma być pomocą, a nie świętą księgą.
Strategia jest dla kolejnego pokolenia
Strategie są często spisane na 8, a nawet 10 lat, np. „do 2030 roku”. To piękna wizja, ale działa jak odkładanie postanowień noworocznych — wydaje się, że jest mnóstwo czasu, więc nie musisz działać tak szybko. Taka strategia demotywuje, bo nie przewiduje dynamicznych zmian w Twojej organizacji i potęguje poczucie braku skuteczności. Lepiej postawić na małe, codzienne zwycięstwa, które budują pewność i pokazują postęp. Jakie jest rozwiązanie?
Przygotuj realistyczny, krótkoterminowy plan fundraisingowy (najlepiej na 2-3 lata). Ustal cele, które są możliwe do osiągnięcia z dzisiejszej perspektywy Twojej organizacji i przy wykorzystaniu aktualnych zasobów. Strategia to narzędzie, który ma pomagać w pracy Tobie, a nie Twoim prawnukom 😉.
Strategia to plan lotu w kosmos
Jeżeli Twoja organizacja nie jest centrum naukowym nad rakietami kosmicznymi, to warto zejść na ziemię. Kolejnym najczęstszym błędem jest to, że strategia ma zbyt ambitne (a także często życzeniowe) cele, które nie odpowiadają na realia NGO. Najczęściej to one prowadzą do frustracji i wypalenia, bo mimo ciężkiej pracy, założone wskaźniki nie są osiągane. Co możesz z tym zrobić?
Zweryfikuj cele Twojej strategii wg. metodologii SMART i sprawdź, czy wynikają z konkretnych danych, oraz wybierz 2-3 możliwe do realizacji.
Strategia spełnia “widzimisię”
Twoja strategia ma z czegoś wynikać i do czegoś prowadzić. Jeżeli jej głównym celem jest spełniać “widzimisię” zarządu i być życzeniowym obrazem organizacji, który jest oderwany od rzeczywistości, nie będzie działać. Strategia musi być oparta o konkretne dane i prowadzić do konkretnego miejsca (wyznaczonego przez cele). Co zrobić, aby tak było?
Zrób review zasobów i celów Twojej organizacji. Zadaj pytanie: czy mamy zasoby, które rzeczywiście mogą zrealizować założone cele? I wyznacz wskaźniki takie, które są możliwe do realizacji. O tym, z jakich wskaźników korzystać i co mierzyć w fundraisingu przeczytasz więcej tutaj.
Strategia to święta księga
Czy w Twojej strategii są warunki renegocjacji? Jeśli nie ma w niej zapisu o tym, kiedy i w jaki sposób można ją zmienić (warunków renegocjacji), stanie się świętą księgą. I albo nie będzie można jej zmienić, albo stanie się tak nieaktualna, że każdy łatwo ją podważa. Wprowadzanie warunków renegocjacji to rozwiązanie, które da Twojemu zespołowi poczucie kontroli i możliwość zmiany, gdy strategia, przestaje działać. Co z tym zrobić?
Wprowadź do strategii jasne warunki i wskaźniki (np. po 6 miesiącach, jeśli wskaźnik X nie zostanie osiągnięty, robimy przegląd). Daj zespołowi możliwość zgłaszania zmian. Dzięki temu strategia stanie się narzędziem.
Strategia i jej spisanie to event
Spisanie strategii dla wielu organizacji to duże wydarzenie, i to zrozumiałe! Jednak wiele organizacji przykłada do tego zbyt dużą wagę — romantyzują jej stworzenie. A strategia to wciąż narzędzie, jak każde inne, np. jak Twój kalendarz :)! A prawdziwa wartość strategii pojawia się w jej codziennym stosowaniu: podczas bieżączki, ustalania planów i mierzenia efektów. Jak więc ją traktować?
Używaj jej codziennie, a także podczas tygodniowych spotkań zespołu. Nie nadawaj jej nadzwyczajnej wagi (pomimo że zakłada wielkie rzeczy), tylko jak normalne narzędzie.
Strategia jest dla nikogo
Twoja strategia ma persony Darczyńców? Tak? Świetnie! To połowa sukcesu, ale czy tacy Darczyńcy w ogóle istnieją? Jeżeli nie, to musisz wiedzieć, że to kolejny błąd. Robienie strategii pod Darczyńców, których nie ma, jest bezsensowne. Brak dobrze określonych person uniemożliwia zbudowanie skutecznej komunikacji, która dotarcia do nowych Darczyńców. Co możesz z tym zrobić?
Zrób krok w tył i porządnie opisz persony Twoich Darczyńców (maksymalnie 2-4 persony). Określ: kogo, w jaki sposób i gdzie pozyskujesz, a następnie dostosuj elementy strategii do aktualnej persony.
Strategia wybiera to, co modne
Strategia, która działa, nie wybiera tego, co modne, ale to, co… uwaga… działa ;)! Jeżeli więc masz aktualne persony Darczyńców (patrz wyżej), to musisz mieć dobrane odpowiednie narzędzia. Nie wybieraj więc TikToka lub Instagrama, “bo wszyscy tak robią”. Inwestowanie w modne, ale nieefektywne narzędzia, jest marnowaniem zasobów. Co z tym zrobić?
Skup się na personach Darczyńców, określ jakich kanałów używają i dobieraj te, które są dla Ciebie realnie dostępne. Bo szaleństwem byłoby robić coś, co nie działa, prawda?
Strategia mówi o wszystkim i o… niczym
Taka strategia, która ma opis wszystkich działań organizacji (i blisko 40 stron), nie będzie działać. Właściwe podejście jest, gdy strategia jest fundamentem działalności, a nie instrukcją każdej akcji fundraisingowej. Ma pokazywać zasoby, cele, szanse, zagrożenia i to, jak możesz je wykorzystać. Ale nie może być skrupulatnym opisem każdego działania. Co z tym zrobić?
Ogranicz dokument do najważniejszych punktów. A to, co zawiera zbyt szczegółowe instrukcje, wyjmij i opisz w osobnym dokumencie pt. “Przydatne procedury” — pomoże Ci on podczas prowadzenia akcji, a jednocześnie nie będzie wyznaczał sztywnych ram.
Strategia z niczego nie wynika i donikąd nie prowadzi
Fundraising polega na misji i poszukiwaniu ludzi, którzy wierzą w to samo, co Ty! Jeżeli strategia powstaje „bo chcemy” lub jest wymogiem grantu, a nie wynika z misji i wizji organizacji, to nie przyniesie żadnych efektów. Nie będzie motywować zespołu i nie przełoży się na hojne wsparcie Darczyńców. A ciepła komunikacja i budowanie autentycznych relacji są możliwe tylko wtedy, gdy strategia jest zakorzeniona w misji. Dlatego…
Wróć do sedna, czyli do misji i wizji. Strategia musi być ich konkretnym przełożeniem na działania, aby dawać motywację i prowadzić do realnych efektów.
Co zrobić z błędami, które Cię spotkały?
Błędy się zdarzają i to normalne. Jeżeli chcesz je naprawić, wróć do wskazówek, które opisaliśmy powyżej.
A jeżeli chcesz zyskać więcej wiedzy o fundraisingu i prowadzeniu organizacji pozarządowej dołącz do Tygodnika Fundraisingowego!
To darmowy newsletter, w którym znajdziesz:
- praktyczne porady, jak skutecznie zbierać pieniądze i budować relacje z Darczyńcami,
- wskazówki dotyczące zarządzania, które pomogą Ci odzyskać czas,
- aktualne informacje o przydatnych kursach i szkoleniach,
- oraz wsparcie od osób, które w fundraisingu siedzą od lat!

