co to jest Total Fundraising Organization

Co to Total Fundraising Organization?

Wyobraź sobie, że cały ciężar zbierania pieniędzy w organizacji spoczywa tylko na jednej osobie. Brzmi znajomo? A co jeśli tym ciężarem, można byłoby podzielić się z innymi? Przeczytaj ten artykuł, aby dowiedzieć się, co to fundraising totalny i jak może pomóc Twojej organizacji.

Wiele NGO wciąż działa w modelu, w którym zbieranie pieniędzy spoczywa na barkach tylko jednej osoby: fundraisera lub prezesa. Brzmi znajomo? My spotkaliśmy się z tym modelem w dziesiątkach organizacji w całej Polsce!  

Jednak koncepcja Total Fundraising Organization zakłada coś zupełnie innego. 

Co takiego? Zakłada tworzenie kultury organizacji, w której zbieranie pieniędzy jest wpisane w DNA całej organizacji i każdego pracownika. 
Ale uwaga! Tu nie chodzi o to, aby każdy pracownik stał się fundraiserem i zaczął prosić o pieniądze, ale aby każdy stał się świadomym ambasadorem organizacji, który potrafi opowiadać o jej misji.

Co może dać fundraising totalny Twojej organizacji?

  • Każdy członek zespołu staje się punktem styku z potencjalnymi Darczyńcami.

Nie musi ich od razu prosić o pieniądze, ale może opowiadać o dobru, które dzieje się dzięki organizacji. Dzięki temu może poruszyć serca potencjalnych Darczyńców i sprawić, że sami zapytają, jak mogą pomóc. 

  • Darczyńcy zyskują poczucie, że wspierają konkretne osoby, a nie szyldy organizacji.

Ludzie dają ludziom, a Darczyńcy są bardziej skłonni wspierać konkretne osoby. Dzięki temu, że wiedzą, komu przekazują pieniądze, ich wsparcie zyskuje “ludzką twarz”. To z kolei daje im poczucie “Wow, moje ciężko zarobione pieniądze trafiają do konkretnego potrzebującego!” — a to buduje więzi. 

  • Zespół zaczyna czuć się odpowiedzialny za działalność organizacji. 

I choć odpowiedzialny zawsze będzie prezes (czy to Ty, czytelniku bloga ;)?), to częste powracanie do misji, wzmocni zespół i sprawi, że poczuje się odpowiedzialny za organizację. 

  • Organizacja staje się mniej zależna od fundraisera na wypadek jego odejścia, ponieważ cała jej kultura sprzyja właśnie… zbieraniu pieniędzy.

Jeżeli już teraz podoba Ci się ta koncepcja, czytaj dalej — dowiesz się, co możesz zrobić już dziś, żeby wprowadzić ją w 4 krokach! 

Jak wdrożyć total fundraising organization?

1. Zrozum, na czym polega fundraising sam w sobie

Fundamentem tej koncepcji jest zrozumienie, że fundraising to nie żebractwo na cele społeczne, ale zapraszanie ludzi do misji wspólnej zmiany świata na lepsze. Misję już masz, prawda? To teraz zadaj sobie pytanie: 

  • Czy Twoi pracownicy lub wolontariusze potrafią opowiedzieć o misji organizacji w jednym zdaniu? Albo czy potrafią ją przedstawić w 1 minutę? 

Jeżeli NIE — pokaż im, jak mogą to robić! W ten sposób dasz im pierwsze narzędzie do stania się ambasadorami Twojej organizacji.

2. Daj zespołowi wiedzę i narzędzia 

Ludzie często milczą nie dlatego, że nie chcą, ale dlatego, że nie wiedzą, co i jak mówić. 

Co możesz z tym zrobić? 

Stwórz w organizacji “Narzędziownik Ambasadora” — miejsce (np. folder w dysku), w którym spiszesz misję organizacji, historie sukcesu, zdjęcia podopiecznych czy dodasz link do aktualnej zbiórki. 
Niech Narzędziownik będzie łatwo dostępny, aby każdy mógł po niego sięgnąć w chwili spotkania z potencjalnym Darczyńcą.

3. Określ zadania w zespole – to kluczowe dla total fundraiaing organization

Każdy może wspierać fundraising organizacji w taki sposób, który nie wykracza bardzo poza jego obowiązki. Wystarczy, że każdy otrzyma małe dodatkowe zadanie. Jak to zrobić? 

Spróbuj przeprowadzić w zespole małe autobadanie i zastanów się:

  • kto ma najczęstszy kontakt z beneficjentami? — ta osoba może zbierać poruszające historie i zapisywać je Narzędziowniku, 
  • kto ma śmiałość do nawiązywania relacji? — ta osoba może brać udział lokalnych wydarzeniach i w spotkaniach z ludźmi opowiadać o misji organizacji, 
  • kto nadzoruje całość działań organizacji? — ta osoba może spojrzeć w szerszy sposób i przygotować raport o tym, co zrobiliście w tym miesiącu.

4. Zadbaj o przepływ informacji

Stwórz dedykowany kanał w komunikatorze Twojej organizacji (i nazwij go np. #dobrehistorie). Niech zespół dzieli się w nim zdjęciami, rozmowami i wydarzeniami z pracy z podopiecznymi. 

Dzięki temu część zespołu niespotykająca się na co dzień z podopiecznymi lepiej zrozumie ten ważny skrawek pracy organizacji. 

Dla kogo jest total fundraising organization? 

Być może w Twojej głowie krąży teraz pytanie “Czy to dla mnie?” lub “Jak duża musi być moja organizacja?”.

Nie musi być duża! Fundraising totalny to rozwiązanie dla każdej NGO, która: 

  • chce konkretnych zmian w sposobie zbierania pieniędzy, 
  • chce wzmocnić zaangażowanie wszystkich członków zespołu, 
  • jest gotowa na stawianie małych, ale konsekwentnych kroków.

To przynosi efekty!

Wdrożenie fundraisingu totalnego otwiera drzwi, o których istnieniu możesz nawet nie wiedzieć. Być może Twój pracownik pozna na konferencji naukowej przyszłego sponsora? Albo wolontariuszka, dzięki opowieściom o podopiecznych zachęci przyjaciół do regularnych darowizn?

Możliwości jest wiele, ale to czy je wykorzystasz, zależy tylko od Ciebie! 

Pamiętaj, że ludzie dają ludziom, którym ufają oraz których misję i marzenia podzielają.

Chcesz wdrożyć fundraising totalny w Twojej organizacji?

W Armigerze pomożemy Ci zrobić to krok po kroku! Przeprowadzimy warsztat dopasowany do potrzeb Twojej organizacji, w trakcie którego nauczymy Twój zespół, jak być ambasadorami i odważnie opowiadać o misji.
Chcesz wiedzieć więcej? Napisz na wspolpraca@armiger.pl. 

Shopping Cart
SZKOŁA & AKADEMIA HOJNOŚCI
Przewiń do góry